Charles Explorer logo
🇨🇿

Řízení kvality služeb

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMRP0013

Sylabus

Samostudium studijních materiálů vložených v Moodle k problematice kvality a zpracování seminární práce, která je jedním z požadavků pro získání atestace.

Studenti prezenční formy studia mají povinnou účast 80%.

* Povinná literatura:

NENADÁL, J., NOSKIEVIČOVÁ, D., PETŘÍKOVÁ, R., PLURA, J., TOŠENOVSKÝ, J. Moderní management jakosti. Dotisk 1. vydání. Praha, Management Press 2011. 380 s. ISBN 978-80-7261-071-6.

HAVRDOVÁ, Z. a kol. Hodnoty v prostředí sociálních a zdravotních služeb. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2010, 207 s. ISBN 978-808-7398-067.

Zákony a vyhlášky (ve znění pozdějších předpisů):

Zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách

Vyhl. č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách

Zák. č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách

Vyhl. č. 98/2012 Sb. o zdravotnické dokumentaci

Vyhl. č. 99/2012 Sb. o požadavcích na minimální personální zabezpečení zdravotních služeb

Vyhl. č. 102/2012 Sb. o hodnocení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče

* Doporučená literatura:

HAVRDOVÁ, Z., ŠMÍDOVÁ, O., ŠAFR, J., ŠTEGMANNOVÁ, I. Organizační kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 1. vyd. Praha: FHS UK, 2011, 207 s. ISBN 978-808-7398-159.

MÁTL, Ondřej a Milena JABŮRKOVÁ. Kvalita péče o seniory: řízení kvality dlouhodobé péče v ČR. 1. vyd. Praha: Galén, 2007, 176 s. ISBN 978-807-2624-997.

MÁTL, Ondřej a Milena JABŮRKOVÁ. Kvalita péče o seniory II: řízení kvality dlouhodobé péče v mezinárodním srovnání. 1. vyd. Praha: Galén, 2007, 1 CD-ROM. ISBN 978-80-7262-524-6.

Mezinárodní akreditační standardy pro zdravotnická zařízení, Praha: Grada 2004

PILLINGER, J. Quality in social public services. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities 2001. ISBN 92-897-0066-1.

* Studijní opora:

Prezentace a studijní materiál vložené v Moodle.

Anotace

Témata:

1) Pojmové vymezení v oblasti řízení kvality

2) Historický vývoj přístupů k jakosti a kvalitě, kvalita jako hodnota

3) Modely a nástroje řízení kvality (ISO, TQM, EFQM, CAF, Benchmarking…)

4) Politika podpory kvality v ČR a v Evropě (strategie a cíle, oceňování kvality)

5) Vymezení pojmů souvisejících s kvalitou zdravotní péče

6) Systémy sledování a zvyšování kvality poskytované zdravotní péče

7) Standardy pro podporu zdraví v nemocnicích, nástroj sebehodnocení, provádění auditů

8) Hlavní znaky systémů sociálních služeb v evropských zemích

9) Nástroje pro zvyšování kvality v oblasti sociálních služeb

11) Standardy kvality sociálních služeb a jejich hodnocení

12) Individualizace poskytované péče

13) Kultura organizace orientovaná na uživatele služeb