Samostudium materiálů v Moodle před každým modulem, aktivní účast na skupinových diskusích se zástupci uživatelů služeb. V případě nesplnění účasti má student možnost zpracovat seminární práci. Seminární práce je reflexí specifických potřeb vybrané skupiny osob a jejich možného naplnění v konkrétní instituci/organizaci, kde je realizována sociální práce (obvykle v sociální službě) nebo v instituci zdravotní péče. Student v práci srovnává tzv. odborný pohled (spojený především s řízením vybrané instituce nebo organizace) s potřebami uživatelů sociálních nebo zdravotních služeb, nebo se pokouší nahlížet na vybranou službu z pohledu jejího uživatele a hledat kritická místa jejího poskytování. Studenti prezenční formy studia mají povinnou účast 75%.
V případe přechodu na online výuku bude tato probihat v MS Teams, požadavky k atestaci předmetu se nezměni. Učast bude zaznamenana tamtéž. * Povinná literatura: Matoušek, O.; Koláčková, J.; Kodymová, P. (eds.) Sociální práce v praxi. Praha: Portál: 2010. ISBN 978-80-7367-818-0. * Doporučená literatura: DAVIDOVÁ, Eva. Kvalita života a sociální determinanty zdraví u Romů v České a Slovenské republice. Vyd. 1. Praha: Triton, 2010, s. 18 - 22. ISBN 978-80-7387-428-5. FURMANÍKOVÁ, L. O pravidlech a lidech: regulační mechanismy v Domovech se zvláštním režimem. In Speciální pedagogika. Praha: Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2011, roč. 21, č. 4, s. 267 - 280. ISSN 1211-2720. FURMANÍKOVÁ, L. Dopad kognitivního deficitu u lidí se schizofrenií na jejich fungování v běžném životě. In Speciální pedagogika, 2010, roč. 20, č. 3, s. 217 - 234. ISSN 1211-2720. GOFFMAN, E. Asylums: essays on the social situation of mental patients and other inmates. Garden City: Anchor Books, 1961. 386 p. GOFFMAN, E. Frame analysis: an essay on the organization of experience. Boston: Northeastern University Press, 1986. 586 p. ISBN 093035091X. HAVLÍKOVÁ, J., HUBÍKOVÁ, O. Rovnoprávný uživatel: nový trend v sociálních službách na bedrech pracovníků pobytového zařízení. In Biograf: časopis pro biografickou a reflexivní sociologii. Praha, 2007. 33-60 s, vol. 42. ISSN 1211 -5770. HAVRDOVÁ a kol. Hodnoty v prostředí zdravotních a sociálních služeb. Praha: Univerzita Karlova. Fakulta humanitních studií, 2010. 150 s. ISBN 978-80-87398-15-9. HAVRDOVÁ, Z., KOSOVÁ, J., SVOBODOVÁ, J., VOMLELOVÁ, A. Mít život ve svých rukou. Český západ a Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze, 2013. 157 s. ISBN 978-80-87398-32-6. HAVRDOVÁ, Z., ŠAFR, J., ŠTEGMANNOVÁ, I. Positions of Social Workers’ Views About Residential Care for People with Dementia. Social Work & Society. [online]. 2012, vol. 10, iss. 2. [cit. 2014-03-22]. p.1-15. ISSN 1613-8953 Dostupné z: < http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:464-sws-271> JANEBOVÁ, R., HUDEČKOVÁ, M., ZAPADLOVÁ, R., MUSILOVÁ, J. 2013. Příběhy sociálních pracovnic a pracovníků, kteří nemlčeli - Popis prožívaných dilemat. Sociální práce / Sociálna práca, 13(4), 66-83. JANEČKOVÁ, H., VACKOVÁ, M. Reminiscence: využití vzpomínek při práci se seniory. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 151 s. ISBN 978-807-3675-813. JANEČKOVÁ, H., NENTVICHOVÁ NOVOTNÁ, R. Role rodinných vztahů v institucionální péči o seniory. Sociální práce/ Sociálna práca, 2013, vol. 13, no. 1, s. 72-81. JANEČKOVÁ, H. Hesla Domovy pro seniory (s. 434-438), Lidé s demencí (s. 396-400), Preterapie (s. 275-277), Validace (141-144), Vysoké stáří (s. 369-373). In Encyklopedie sociální práce. Matoušek Oldřich a kol. Praha: Portál, 2013. 570 s. ISBN: 978-80-262-0366-7. KITWOOD, T. Dementia reconsidered: the person comes first. Buckingham; Philadelphia: Open University Press, 1997. 160 p. ISBN 0335198554. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Vyd. 7., Praha: Portál, 2013, 147 s. SBN 978-80-262-0528-9. MATOUŠEK, O. Ústavní péče. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 159 s. ISBN 80-85850-76-1. MUSIL, L. 2004. „Ráda bych vám pomohla, ale...“. Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman. MUSIL, L. 2008. Různorodost pojetí, nejasná nabídka a kontrola výkonu „sociální práce“. In Sociální práce / Sociálna práca, 8(2), 60-79. ISSN 1213-6204. NAVRÁTIL, P. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 223 s. ISBN 80-7178-741-8. PÖRTNER, M. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha: Portál, 2009. 175 s. ISBN 9788073675820. ŠVEŘEPA, M. 2010. Prosazování a obhajoba práv klientek sociální práce. Příběh, který není. In: KAPPL, M., SMUTEK, M., TRUHLÁŘOVÁ, Z. (Eds.). Etika sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 65-77.
Kurz umožňuje studentům získat nový pohled na služby poskytované v institucích sociální práce (především v oblasti sociálních služeb) a ve zdravotnických zařízeních, a to z perspektivy jejich samotných uživatelů – klientů nebo pacientů. Předmět tak senzitizuje studenta vůči specifickým zkušenostem, potřebám a subjektivně vnímané kvalitě života lidí ohrožených týráním, diskriminací, snížením důstojnosti či jiných práv a potřeb a ohrožených sociálním vyloučením. Témata:
1. Sociální práce a její klíčová dilemata v rámci služeb zahrnujících sociální práci.
2. Cílové skupiny sociální práce a jejich potřeby.
3. Role manažera a supervizora při rozvíjení dobré praxe a kultury zaměřené na člověka se specifickými potřebami.
4. Lidé s mentálním a kombinovaným postižením (zkušenosti, práva a specifické potřeby, služby z pohledu jejich uživatelů).
5. Lidé s duševním onemocněním (zkušenosti, práva a specifické potřeby, služby z pohledu jejich uživatelů).
6. Senioři (zkušenosti, práva a specifické potřeby, služby z pohledu jejich uživatelů).
7. Romové (zkušenosti, práva a specifické potřeby, služby z pohledu jejich uživatelů). Představení skupin, ohrožených sociálním vyloučením, jejichž výběr lze aktualizovat podle vývoje ve společnosti, probíhá formou skupinové rozpravy o cílové skupině doprovázené osobní účastí uživatele nebo jsou využívány techniky, které potřeby uživatelů přiblíží (film, video, kasuistika). Je také diskutována a prezentována dobrá praxe a podmínky pro její zajištění.