Každý student dle zadané šablony zpracuje přípravu facilitovaného setkání a předvede jednu z metod skupinové komunikace. Výstup bude zaznamenán na videonahrávku, kterou dostane student k dispozici. Studentům je umožněno realizovat facilitované setkání i mimo výuku. V tomto případě pořizují ze svého vystoupení videonahrávku, kterou zasílají vyučujícímu k posouzení. Na základě zpětné vazby vyučujícího pak zpracovávají finální verzi reflexe. Vyučující studentovi uděluje hodnocení na základě kvality zvládnutí všech fází facilitace. Na základě obdržené zpětné vazby a rozboru videonahrávky student zpracuje a odevzdá vyučujícímu reflexi přípravy a provedení vybrané metody skupinové komunikace.
* Povinná literatura:
PLAMÍNEK, J. Synergický management: vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. 1. vyd. Praha: Argo, 2000. s. 129 - 144 ISBN 80-720-3258-5.
BEDNAŘÍK, A. Facilitace. Kladno: Aisis, 2008. ISBN 80-904071-0-7
* Doporučená literatura:
BENS, I. Facilitating with Ease! John Wiley & Sons. ISBN 0-7879-5194-3
Dokumenty zveřejněné elektronicky.
* Studijní opora:
VRZÁČEK, P. Dílna komunikace - facilitace. Praha: FHS UK.
Naskenované texty a dokumenty vložené v Moodle.
K nejrozšířenějším formám komunikace spojené s řízením i se supervizí patří řízená podpora skupinové a týmové komunikace - facilitace (facilitate = usnadnit, ulehčit, napomáhat). Manažeři využívají facilitaci např. při participativním plánování organizačního rozvoje, při plánování nebo připomínkování koncepčních a strategických dokumentů. Supervizoři při skupinové diskusi v rámci supervize. Osvojení si této metody vyžaduje intenzivní nácviky se zpětnou vazbou. Výuka zajišťuje výklad metody a nácviky v malých skupinách, které jsou vedeny několika lektory paralelně.
Cíle/výstupy
- umí definovat cíl a program facilitovaného setkání
- umí představit zvolenou metodu skupinové práce
- formuluje zásady práce facilitátora.
- vede facilitované setkání podle stanovených zásad
Témata:
1) vymezení pojmu facilitace a práce facilitátora
2) facilitace versus moderace, případně konzultace, mediace, smlouvání, vyjednávání a vzdělávání
3) skupinová dynamika
4) konvergentní (brainstorming, brainwriting, metoda 365) a divergentní metody skupinové práce (laso, grupování, hlasování, bodování, kriteriální srovnávání, párové srovnávání)
5) diskuse a zásady jejího vedení
6) icebreakery a mindbreakery, stanovování pravidel
7) evaluace facilitovaného setkání
7) zásady práce facilitátora, stanovení cíle, sestavení programu, řízení rizik
8) uspořádání místnosti, technické požadavky na práci facilitátora, dress code
9) práce s náročnými účastníky skupinové komunikace
Na cvičení se studenti dělí do třech skupin. Každou skupinu vede jeden vyučující. Každý student si připraví 10 – 15 minutový výstup, na kterém předvede jednu z metod skupinového rozhodování. Do výstupu zapojí ostatní studenty. Po skončení obdrží každý student zpětnou vazbu jak od vyučujícího, tak od ostatních členů skupiny.