* Povinná literatura:
HAVRDOVÁ,VELTRUBSKÁ,I, HAJNÝ, M., UK FHS, interní materiál k výuce
* PROCHASKA, J. O., NORCROSS, J. C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. 479 s. ISBN 8071697664. s.287-290 a s.390-423. (sken v Moodle)
* Doporučená literatura:
BEDDOE, L. Best practice in professional supervision : a guide for the helping professions. London ; Philadelphia : Jessica Kingsley Publishers, 2010. 256 p. ISBN 9781843109952.
BELARDI, N. Supervision : Eine Einführung für soziale Berufe. 2. Aufl. Freiburg im Breisgau : Lambertus, 1998. 232 s. ISBN 3-7841-1079-7.
BROŽA, J. Supervize v adiktologické praxi. Praha : Triton, 2009. 156 s. ISBN 978-80-7387-209-0. CARROLL, M., THOLSTRUPOVÁ, M. (ed.). Integrativní přístupy k supervizi. Praha : Triton, 2004. 280 s. ISBN 80-7254-582-5. COPELAND, S. Counselling supervision in organisations. London : Routledge, 2005. 222 p. ISBN 1583911960.
DRISCOLL, J. Practising clinical supervision: a reflective approach. Edinburgh : Baillière Tindall, 2000. 204 p. ISBN 0-7020-2419-8.
HAVRDOVÁ, Z. a kol. Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. Praha : FHS UK, 2011. 102 s. ISBN 978-80-87398-14-2.
HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2004. 202 s. ISBN 80-7178-715-9.
HOLLOWAY, E., CARROLL, M. (eds.). Training counselling supervisors : strategies, methods and techniques. London : SAGE, 1999. 237 p. ISBN 0761957871.
HUGHES, L., PENGELLY, P. Staff supervision in a turbulent environment. London : Jessica Kingsley Publ., 2002. 202 p. ISBN 1853023272.
JOHNS, CH. Becoming a reflective practitioner. Oxford : Blackwell Science, 2000. 236 p. ISBN 0632055618.
KADUSHIN, A. Supervision in social work. 3rd ed. New York : Columbia University Press, 1992. 597 p. ISBN 0231071086.
KADUSHIN, A., HARKNESS, D. Supervision in social work. 4th ed. New York : Columbia University Press, 2002. 576 p. ISBN 023112094X.
MUNSON, C. E. Handbook of clinical social work supervision. 3rd ed. Binghamton ; New York : Haworth Social Work Practice, 2002. 635 p. ISBN 0789010771.
PROCHASKA, J. O., NORCROSS, J. C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. 479 s. ISBN 8071697664.
PROCTOR, B. Group supervision : a guide to creative practice. 2nd ed. Los Angeles ; London : SAGE, 2008. 230 p. ISBN 9781847873347.
SCAIFE, J. Supervision in the mental health professions. Hove ; Philadelphia : Tailor and Francis, 2001. 292 p. ISBN 9780415207133.
TSUI, M. Social work supervision : contexts and concepts. Thousand Oaks : Sage Publications, 2005. 178 p. ISBN 0761917667.
Studijní opory: http://moodle.fhs.cuni.cz/course/view.php?id=582
Student získá přehled o teoriích a principech, modelech a metodách, z nichž čerpá supervizní práce v pomáhajících profesích a aplikuje je následně v ostatních předmětech specializace supervize. cíle/výstupy
-umí porovnat nejdůležitější teorie a z nich vyplývající přístupy v supervizi
- je schopen aplikovat zvolené teoretické modely na vybraná supervizní témata a navrhne odpovídající metodu vizualizace a práce s tématy
Témata výuky:
Transakční analýza
Seznámení se základními pojmy a jejich praktickým využitím v supervizní práci.
Ego-stavy, transakce, druhy transakcí.
Kontrakt v supervizi.
Psychoanalytická teorie.
Seznámení s pojmy přenos, protipřenos. Jejich důležitost při práci s klienty a v supervizi.
Systémová a systemická teorie:
Využití základních pojmů v supervizní práci-systém, subsystém, hranice, orientace na cíl, typy otázek
Integrativní využití teorií v supervizi
Principy skupinové a individuální supervizní práce.
Úloha supervizora, jeho kompetence, klíčové momenty ve vedení individuální supervize, struktura a dynamika skupinové supervize, nejčastější rizika skupinové práce, používané techniky