Charles Explorer logo
🇬🇧

Ethnographic methods - seminar

Class at Faculty of Humanities |
YMSKA1LS21

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

  1.     Co je etnografie  

-        kvalitativní a kvantitativní výzkum a místo etnografie v něm

-        historický exkurz – zrod a specifika etnografie

-        reflexivita, zúčastněná objektivace

-        situovanost, „being there“ a perspektiva aktéra

-        etika výzkumu

-        nabídka témat pro výzkum.

Úkol na hodinu:

Na hodinu přečtěte tyto texty, vytiskněte je/připravte elektronicky tak, abyste s nimi mohli v hodině pracovat:

Gay y Blasco, P., Wardle, H. 2007. How to read ethnography. Routledge. S. 1 – 34

Scheper-Hughes, N. 2001. Saints, Scholars and Schizophrenics: Mental Illness in Rural Ireland. Berkeley: University of California Press  (Preface to the 1982 paperback editition, s. xv – xxi)

Murphy, E., Dingwall, R. 2001. The ethics of ethnography. In: P. Atkinson, A. Coffey, S. Delamont, J. Lofland & L. Lofland, eds.: Handbook of ethnography. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage. str. 339 -351.

Úkol na další seminář: rešerše literatury k nabízeným výzkumným tématům   2.     Formulace výzkumného problému, design výzkumu, rešerše odborné literatury k tématu; vstup do terénu

Hledání a formulace tématu výzkumu a výzkumného problému pro seminární práce, diskuse témat:  

-        rešerše literatury

-        designy výzkumu a používané strategie vytváření dat

-        případová studie a rozšířená případová studie

-        konstrukce místa výzkumu

-        vstup do terénu a jeho úskalí  

Úkol na další seminář: realizace pozorování a zápis terénních poznámek (stačí PO hodině 22.3.)   3.     Terénní poznámky, terénní deník; pozorování a jeho zápis

Práce s podklady studujících a diskuse k tématům:

-        charakteristické rysy etnografické participace: zacílenost, výběrovost, vymezenost tématickými otázkami

-        typy etnografické participace: stávání se (becoming), pohroužení se (immersion), kolísavá participace (step-in-step-out)

-        paradigmatické uspořádání podle typů záznamů: zápis (inscription), přepis (transcription), popis (description)

-        členění terénního deníku a povaha záznamů (průběžné poznámky, konsolidované poznámky)

-        polyvokalita, temporalita

Úkol na další seminář: realizace a přepis rozhovoru, pasportizace (stačí PO hodině 12.4.)   4.     Rozhovor

Práce s podklady studujících a diskuse k tématům:

-        rozhovor jako situovaná událost, specifická interakce a intervence

-        typy rozhovorů dle míry strukturovanosti

-        vedení rozhovoru

-        pomocné techniky při vedení rozhovorů (mentální mapy, využití fotografií, materiálních artefaktů apod.)

-        možnosti záznamu rozhovorů, pasportizace a přepis

Úkol na další seminář: shromáždění dokumentů, vizuálních materiálů, virtuálních dat, artefaktů aj. ke zkoumanému tématu   5.     Práce s dokumenty různé povahy, s materiálními artefakty; digitální a vizuální antropologie

Práce s podklady studujících a diskuse k tématům:

-        analýza dokumentů a mediálních obsahů (off-line i online)

-        přístupy material culture

-        vizuální antropologie

-        digitální antropologie

Úkol na další hodinu: systematizace, případně doplnění vytvořených dat   6.     Nácvik analytických postupů na vlastních materiálech; použití Atlas.ti; Akademické psaní: struktura textu, žánr, publikační etika; akademická prezentace výstupů bádání  

-        obsahová analýza podkladů, vytvořených v průběhu semináře (analýza přepisů rozhovorů, terénních poznámek, práce s dokumenty)

-        ukázka práce s analytickým softwarem Atlas.ti

Úkol: krátký esej (max. 2000 slov) na téma reflexivity a etiky výzkumu a příprava prezentace  

ZKOUŠKOVÉ OBDOBÍ: Prezentace studujících

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Seminář k předmětu Etnografické metody je určen k praktickému nácviku postupů, s nimiž se studující seznámí v předmětu. Hlavní náplní semináře je práce v terénu podléhající supervizi vyučujících, hlubší seznámení s analytickými postupy, vyzkoušení prezentace výzkumných závěrů a společné debaty literatury, ale i zkušeností z terénu, problémů a dilemat. Od studujících se očekává značný objem samostatné terénní práce z hodiny na hodinu. Kontaktní výuka bude probíhat jednou za dva týdny.

Hovoříme-li o etnografii jako o „metodě a žánru“, poukazujeme mimo jiné na mnohovrstevnatost tohoto svébytného způsobu prozkoumávání a reprezentace reality. V semináři chceme zdůraznit dimenzi etnografie jako „řemesla“, tedy jako dovednosti, kterou si lze osvojit jen skrze přímou, teoreticko-epistemologicky ukotvenou a důsledně reflektovanou praxi. V průběhu semináře se tudíž zaměříme na výklad, diskusi i nácvik konkrétních terénních postupů a praktik, které musíme zvládnout, abychom byli schopni realizovat kvalitní etnografický výzkum. Klíčovými tématy semináře budou: identifikace výzkumného problému a terénu, vstup do terénu a pohyb v něm, způsoby vytváření dat (pozorování, interview, studium materiálních stop lidské činnosti…), zaznamenávání poznatků (terénní poznámky, deníky), analýza. Zvláštní pozornost chceme věnovat etice výzkumu i etnografického psaní.