1. Co je etnografie
- kvalitativní a kvantitativní výzkum a místo etnografie v něm
- historický exkurz – zrod a specifika etnografie
- reflexivita, zúčastněná objektivace
- situovanost, „being there“ a perspektiva aktéra
- etika výzkumu
- nabídka témat pro výzkum.
Úkol na hodinu:
Na hodinu přečtěte tyto texty, vytiskněte je/připravte elektronicky tak, abyste s nimi mohli v hodině pracovat:
Gay y Blasco, P., Wardle, H. 2007. How to read ethnography. Routledge. S. 1 – 34
Scheper-Hughes, N. 2001. Saints, Scholars and Schizophrenics: Mental Illness in Rural Ireland. Berkeley: University of California Press (Preface to the 1982 paperback editition, s. xv – xxi)
Murphy, E., Dingwall, R. 2001. The ethics of ethnography. In: P. Atkinson, A. Coffey, S. Delamont, J. Lofland & L. Lofland, eds.: Handbook of ethnography. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage. str. 339 -351.
Úkol na další seminář: rešerše literatury k nabízeným výzkumným tématům 2. Formulace výzkumného problému, design výzkumu, rešerše odborné literatury k tématu; vstup do terénu
Hledání a formulace tématu výzkumu a výzkumného problému pro seminární práce, diskuse témat:
- rešerše literatury
- designy výzkumu a používané strategie vytváření dat
- případová studie a rozšířená případová studie
- konstrukce místa výzkumu
- vstup do terénu a jeho úskalí
Úkol na další seminář: realizace pozorování a zápis terénních poznámek (stačí PO hodině 22.3.) 3. Terénní poznámky, terénní deník; pozorování a jeho zápis
Práce s podklady studujících a diskuse k tématům:
- charakteristické rysy etnografické participace: zacílenost, výběrovost, vymezenost tématickými otázkami
- typy etnografické participace: stávání se (becoming), pohroužení se (immersion), kolísavá participace (step-in-step-out)
- paradigmatické uspořádání podle typů záznamů: zápis (inscription), přepis (transcription), popis (description)
- členění terénního deníku a povaha záznamů (průběžné poznámky, konsolidované poznámky)
- polyvokalita, temporalita
Úkol na další seminář: realizace a přepis rozhovoru, pasportizace (stačí PO hodině 12.4.) 4. Rozhovor
Práce s podklady studujících a diskuse k tématům:
- rozhovor jako situovaná událost, specifická interakce a intervence
- typy rozhovorů dle míry strukturovanosti
- vedení rozhovoru
- pomocné techniky při vedení rozhovorů (mentální mapy, využití fotografií, materiálních artefaktů apod.)
- možnosti záznamu rozhovorů, pasportizace a přepis
Úkol na další seminář: shromáždění dokumentů, vizuálních materiálů, virtuálních dat, artefaktů aj. ke zkoumanému tématu 5. Práce s dokumenty různé povahy, s materiálními artefakty; digitální a vizuální antropologie
Práce s podklady studujících a diskuse k tématům:
- analýza dokumentů a mediálních obsahů (off-line i online)
- přístupy material culture
- vizuální antropologie
- digitální antropologie
Úkol na další hodinu: systematizace, případně doplnění vytvořených dat 6. Nácvik analytických postupů na vlastních materiálech; použití Atlas.ti; Akademické psaní: struktura textu, žánr, publikační etika; akademická prezentace výstupů bádání
- obsahová analýza podkladů, vytvořených v průběhu semináře (analýza přepisů rozhovorů, terénních poznámek, práce s dokumenty)
- ukázka práce s analytickým softwarem Atlas.ti
Úkol: krátký esej (max. 2000 slov) na téma reflexivity a etiky výzkumu a příprava prezentace
ZKOUŠKOVÉ OBDOBÍ: Prezentace studujících
Seminář k předmětu Etnografické metody je určen k praktickému nácviku postupů, s nimiž se studující seznámí v předmětu. Hlavní náplní semináře je práce v terénu podléhající supervizi vyučujících, hlubší seznámení s analytickými postupy, vyzkoušení prezentace výzkumných závěrů a společné debaty literatury, ale i zkušeností z terénu, problémů a dilemat. Od studujících se očekává značný objem samostatné terénní práce z hodiny na hodinu. Kontaktní výuka bude probíhat jednou za dva týdny.
Hovoříme-li o etnografii jako o „metodě a žánru“, poukazujeme mimo jiné na mnohovrstevnatost tohoto svébytného způsobu prozkoumávání a reprezentace reality. V semináři chceme zdůraznit dimenzi etnografie jako „řemesla“, tedy jako dovednosti, kterou si lze osvojit jen skrze přímou, teoreticko-epistemologicky ukotvenou a důsledně reflektovanou praxi. V průběhu semináře se tudíž zaměříme na výklad, diskusi i nácvik konkrétních terénních postupů a praktik, které musíme zvládnout, abychom byli schopni realizovat kvalitní etnografický výzkum. Klíčovými tématy semináře budou: identifikace výzkumného problému a terénu, vstup do terénu a pohyb v něm, způsoby vytváření dat (pozorování, interview, studium materiálních stop lidské činnosti…), zaznamenávání poznatků (terénní poznámky, deníky), analýza. Zvláštní pozornost chceme věnovat etice výzkumu i etnografického psaní.