Charles Explorer logo
🇬🇧

Music and Memory

Class at Faculty of Humanities |
YMSKA40

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1.      Úvod: Proč vzpomínání a paměť. Základní pojmy. (Text: Erll I.1 – I.4) 2.      Individuální a kolektivní paměť (Texty: Levitin, Halbwachs, příp.

Kansteiner 2002). 3.      Konektivní struktury společností a místo vzpomínání v nich; paměť jako archiv a kánon. (Texty: Jan Assmann, Aleida Assmann 2010 – Erll II.4) 4.      Aplikace předchozích témat v hudbě (Text: Jurková: Romská hudební vzpomínání, 2020) 5.      Jiný pohled na hudbu a vzpomínání: Kay Kaufman Shelemay: Music and Remembrance among Syrian Jews, 1998 6.      Místa paměti (ať jsou čímkoli). (Texty: Nora, Boer; Jurková: De Profundis, 2013) 7.       „Floating Gap“. (Texty: znovu J. Assmann; Jurková: „Aha! To je ta Praha!“ 2012) 8.      Langenohl: Memory in Post-Autoritarian Societies, 2010 9.      Jak vzniká hudební pantheon, aneb Naši národní hrdinové (Jurková 2018: https://lidemesta.cuni.cz/LM-1065.html) 10.  Cesty za modalitami hudebního vzpomínání ( Jurková 2017: https://lidemesta.cuni.cz/LM-462.html) 11.  – 13.: Diskuze nad studentskými projekty

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem kurzu je seznámit studenty s tématikou spojení hudby a (primárně kolektivní) paměti.

Zatímco individuální vzpomínání je řízeno především zákonitostmi podvědomí (nebo šířeji psychologickými), kolektivní vzpomínání je sociální proces, který „…testifies to a will or desire on the part of some social group … to select and organize representations of the past so that these will be embraced by individuals as their own. If particular representations of the past have permeated the public domain, it is because they embody an intentionality… (Kansteiner…) Sledování kolektivního vzpomínání tedy odhaluje sociální realitu včetně její dynamiky.

Hudba (v antropologickém pojetí) je zvlášť vhodným indikátorem procesů kolektivního vzpomínání jednak proto, že má mimořádné schopnosti kolektivní integrace (Turino 2008), a tedy se zde uplatňuje často a silně, jednak proto, že ve své diverzitě umožňuje zapojení prakticky každého člena komunity/kolektivity. Zároveň je z hlediska výzkumu relativně snadno analyzovatelným médiem.

V průběhu kurzu budeme číst a diskutovat texty, ukazující různé modality hudebního vzpomínání, a budeme také hledat jejich příklady v dnešní Praze.