Charles Explorer logo
🇬🇧

Applied Ethnomusicology

Class at Faculty of Humanities |
YMSKA4

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1.      Vstup do terénu: Brandeis University - Acting together on the World Stage (film); projekt Peacebuilding and the Arts; http://www.brandeis.edu/ethics/peacebuildingarts/index.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_content=Peacebuilding%20and%20the%20Arts%3A%20Exploring%20the%20contributions%20of%20arts%20and%20culture%20to%20peace&utm_campaign=Peacebuilding_and_the_Arts_Now_June2017 2.      Vstup do problematiky: Co je AEM? Pettan - Titon 2015: 4 – 10, 71 - 78. 3.      Tan Sooi Beng: „Cultural Engagement and Ownership“, in Pettan – Titon 2015: 109 – 133. 4.      J. T. Titon: „Sustainability, Resilience…“, in Pettan – Titon 2015: 157 – 193. 5.      J. Summit: „Advocacy and the Ethnomusicologist“, in Pettan – Titon 2015: 199 – 226. 6.      Projekt „Music for Global Human Development“ na University of Alberta: https://www.artsrn.ualberta.ca/fwa_mediawiki/index.php?title=Music_for_Global_Human_Development 7.      S. Araujo: „From Neutrality to Praxis: The Shifting Politics of Ethnomusicology in the Contemporary World“, Musicological Annual 2008: 13 – 30. 8.       H. Wissler: „Andes to Amazon on the River Q´eros: Indigenous Voice in Grassroots Tourism“, in Pettan – Titon 2015: 398 – 425. 9.  B. Sweers: „Music and Conflict Resolution…“, in Pettan – Titon 2015: 511 – 540. 10.  P. S. Campbell: „Intersections Between Ethnomusicology, Music Education, and

Community Music“, Pettan – Titon 2015: 639 – 659.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Charakteristika kurzu: Dnešní podoba aplikované etnomuzikologie (AEM) zdaleka není jednolitá; představuje spíš

– slovy jednoho ze zakladatelů, Jeffa Todda Titona – an ever emergent movement, responding differently at various times and places, by means of music-centered intervention, to different cultures, needs and conditions. (Pettan –

Titon 2015: 3) Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím textů, videí a dalších materiálů s hlavními oblastmi, v nichž je hudba po celém světě využívána v sociálních intervencích, s přednostmi a limity takových přístupů. Pozornost bude věnována i hudebním intervencím v souvislosti s pandemií Covidu.

Na každou lekci čtou studenti jeden klíčový text, po domluvě připravují reference o textech doplňkových. Texty jsou dostupné on-line nebo v sisu.