Charles Explorer logo
🇬🇧

Media Semiotics

Class at Faculty of Humanities |
YMSMK007P

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata seminářů:

1) Médium: problémy definice

2) Médium a teorie kódu

3) Médium a intencionalita

4) Médium jako technologie, otázky technologického determinismu

5) Analogová a digitální média

6) Jazyk jako médium a technologie

7) Aspekty mluveného a psaného textu - chirografické a typografické kultury

8) Text a kniha

9) „Nová“ média

10) Povaha výrazu a transmedialita

11) Médium a moderní distribuce obsahu

12) Estetické aspekty nových médií

13) Média, ideologie a distribuce moci * Povinná literatura: DANESI, M. Understanding Media Semiotics. London: Arnold, 2002, vybrané kapitoly. ISBN 0-340-80883-7. FLUSSER, V. Komunikológia. Bratislava: Mediálny inštitút, 2002, vybrané kapitoly. ISBN 80-968770-0-3. GAINES, E. Media Literacy and Semiotics. New York: Palgrave Macmillan, 2010, vybrané kapitoly. ISBN 978-0-230-10827-1. HARRIS, R. Racionalita a gramotná mysl. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2015, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-7465-181-6. INNIS, H. A. Empire and Communication. Toronto: Press Porcépic, 1986, vybrané kapitoly. ISBN 0-88878-244-6. KITTLER, F. Gramofon. Film, Typewriter. Praha: Karolinum, 2017, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-246-3204-9. MANOVICH, L. The Language of New Media. Cambridge: MIT Press, 2001, vybrané kapitoly. ISBN 978-0262133746. MCLUHAN, M. Člověk, média a elektronikcá kultura. Brno: Jota, 2000, vybrané kapitoly. ISBN 80-7217-128-3. ONG, W. Technologizace slova. Praha: Karolinum, 2006, vybrané kapitoly. ISBN 80-246-1124-4. * Doporučená literatura: BÁEZ, F. Obecné dějiny ničení knih. Brno: Host, 2012, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-7294-697-6. BIRKLE, C. - KREWANI, A. - KUESTER, M. (eds.) McLuhan’s Global Village Today. London: Pickerring&Chatto, 2014, vybrané kapitoly. ISBN

9781848934610. ECO, U. Teorie sémiotiky. Praha: Argo, 2009, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-257-0157-7. FLUSSER, V. Za filosofii fotografie. Praha: Fra, 2013, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-86603-79-7. FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001, vybrané kapitoly. ISBN 80-238-7569-8. GIGI DURHAM, M. - KELLNER, D. M. (eds.) Media and Cultural Studies. KeyWorks. Malden - Oxford, 2006, vybrané kapitoly. ISBN 978-1-4051-3258-9. GREIMAS, A. J. On Meaning. Selected Writings in Semiotic Theory. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1987, vybrané kapitoly. ISBN 0-8166-1519-5. HALL, S. et al. (eds.) Culture, Media, Language. London - New York: Routledge, 2005, vybrané kapitoly. ISBN 0-415-07906-3. HEPP, A. - BREITER, A. - HASEBRINK, U. (eds.) Communicative Figurations. Transforming Communications in Times of Deep Mediatization. London: Palgrave Macmillan, 2018, vybrané kapitoly. ISBN 978-3-319-65583-3. [open access on-line: ] MCLUHAN, M. Jak rozumět médiím : extenze člověka. Praha: Mladá fronta, 2011, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-204-2409-9. MEDOFF, N. J. - KAYE, B. K. Electronic Media. Then, Now, and Later. London - New York: Routledge, 2017, vybrané kapitoly. ISBN 978-1-315-69703-1. STRÖHL, A. Vilém Flusser (1920-1991): Fenomenologie komunikace. Praha: Argo, 2016, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-257-1661-8. TOFFLER, A. Šok z budoucnosti. Praha: Práce 1992, vybrané kapitoly. ISBN 80-208-0160-X. * Studijní opora: Naskenované texty a dokumenty zahraniční a domácí k jednotlivým tématům vložené v Moodle.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět si klade za cíl diskusní formou představit problémy média (v širokém slova smyslu), jeho roli při utváření významu v komunikaci, jeho vztahu k tradičně vymezovaným teoriím znaku a významu, na jedné straně založeným na existenci (resp. hypotéze) kódu, na straně druhé na intencionalitě (resp. jejich úloze v rámci teorie významu). V základních rysech se pokouší postihnout vliv média, kanálu a materiální složky znaku na způsoby, jakým znakům a jejich komplexům rozumíme, na jejich roli v komunikačním procesu.

Pozornost věnuje jak teoretickým presupozicím takového typu uvažování, tak praktickým ukázkám aktuálního vlivu média jakožto technologie na lidské chování a rozhodování. Zvláštní pozornost je věnována fenoménu psaní, o němž uvažuje jako podstatném faktoru při formování identity kultury i jejích členů.