Charles Explorer logo
🇨🇿

Sémiotika reklamy (přednáška)

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMSMK008P

Sylabus

Témata přednášek:

1) Uvedení do problematiky: základní terminologie a metody

2) Reklamní komunikace a sémiotika

3) Mediální typologie komerčních textů

4) Nová média a jejich reklmaní využití

5) Komunikační strategie komerčních textů

6) Narativita, opakování a seriálovost - formální nástroje persvaze

7) Kulturní determinace reklamních kampaní

8) Reklama a ideologie

9) Etika přesvědčování

10) Diachronie reklamy

11) Aktuální situace ve vybraných segmentech reklamy I.

12) Aktuální situace ve vybraných segmentech reklamy II.

13) Aktuální situace ve vybraných segmentech reklamy III. * Povinná literatura: BARTHES, R. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004, vybrané kapitoly. ISBN 80-86569-73-X. BEASLY, R. - DANESI, M. Persuasive Signs. The Semiotics of Advertising. Berlin - New York: Mouton de Gruyter, 2002, vybrané kapitoly. ISBN 978-3110173406. BERGER, A. The Objects of Afection. Semiotics and Consumer Culture. New York: Palgrave Macmillan, 2010, vybrané kapitoly. ISBN 978-0-230-10372-6. DESMOND, J. Consuming Behaviour. Basingstoke: Palgrave, 2003, vybrané kapitoly. ISBN 978-0333949924. DYER, G. Advertising as Communication. London - New York: Routledge, 1982, vybrané kapitoly. ISBN 978-0415027816. REIFOVÁ, I. et al. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál 2004, vybrané kapitoly. ISBN 80-7178-926-7. STRAUBHAAR, J. - LAROSE, R. - DAVENPORT, L. Media Now. Understanding Media, Culture, and Technology. Belmont: Wadsworth,

2000. ISBN 978-1-4390-8257-7. TOLAND FIRTH, K. (ed.) Undressing The Ad. Reading Culture in Advertisement. New York: Peter Lang, 1997, vybrané kapitoly. ISBN 978-0820437552. WILLIAMSON, J. Decoding Advertisements. New York: Marion Boyars, 1979, vybrané kapitoly. ISBN 0-7145-2614-2. * Doporučená literatura: EASTIN, M. S. - DAUGHERTY, T. - BURNS, N. M. (eds.) Handbook of Research on Digital Media and Advertising. Hershey - New York: Information Science Reference, 2011, vybrané kaptioly. ISBN 978-1605667935. KLEINOVÁ, N. Bez loga. Praha: Argo - Dokořán, 2005, vybrané kapitoly. ISBN 80-7203-671-8. PERLOFF, R. M. The Dynamics of Persuasion. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2003, vybrané kapitoly. ISBN 978-0415805681. THELLEFSEN, T. - SØRENSEN, B. Seven short comments on pragmatic semeiotic and branding. Semiotica. 2009, 174 (4), s. 377-386. THELLEFSEN, T. - SØRENSEN, B. - DANESI, M. - ANDERSEN, Ch. A Semiotic Note on Branding. Cybernetics And Human Knowing. 2008, 14 (4), s. 59-69. * Studijní opora: Naskenované texty a dokumenty zahraniční a domácí k jednotlivým tématům vložené v Moodle.

Anotace

Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními mechanismy fungování reklamy. Reklamní sdělení je na jedné straně chápáno jako zvláštní typ (multi)mediálního textu, na straně druhé jako součást specifického komunikačního procesu; oběma hlediskům je věnována pozornost definiční i typologická.