Charles Explorer logo
🇨🇿

Digitální média a společnost

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMSMK013P

Sylabus

Témata:

1) Vývoj komunikačních technologií v perspektivě sociálních věd.

2) Koncept informační a síťové společnosti. ICT a sociální nerovnost.

3) Internet a změny ve struktuře komunikace.

4) Neutralita internetu. Otevřenost vs. bezpečnost.

5) Proměny mediálního ekosystému: remediace, transmedialita, konvergence.

6) Nové formy mediálního vyprávění. „Narativní expanze“ v současné populární kultuře.

7) Proměny publika: participace, performativita, produsage. „Affordance“ digitálních médií.

8) Kolektivní inteligence vs. expertní paradigma.

9) Sociální sítě, online sociální sítě, komunity. Sociální interakce v prostředí webu. Téma vizibility.

10) Dohled a soukromí na internetu. Politika algoritmů.

11) „Archiv“ v době digitalizace.

12) Základní koncepty „digital humanities“; fenomén vizualizace dat. * Povinná literatura: ZITTRAIN, J. The future of the internet: and how to stop it. London: Penguin Books,

2009. ISBN 978-0-141-03159-0. Dostupné online: https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/4455262/Zittrain_Future+of+the+Internet.pdf?sequence=1 BOLTER, J. D., GRUSIN, R. A. Remediation: understanding new media. Cambridge: MIT Press,

2000. ISBN 0-262-52279-9. JENKINS, H. Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York University Press,

2008. ISBN 978-0-8147-4295-2. BOYD, D., ELLISON, N. B. „Social network sites: Definition, history, and scholarship. In Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1), 2007, s. 210-230, Blackwell. * Doporučená literatura: BAKARDJIEVA, M. Internet Society: The Internet in Everyday Life. London: SAGE,

2005. ISBN 0-7619-4339-0. BOLLIER, D. The Promise and Peril of Big Data. The Aspen Institute,

2010. ISBN:

9780898435160. Press. CASTELLS, M. The Rise of the Network Society. The Information Age: 171 Economy, Society, and Culture, volume I. (2nd ed.) Oxford: Blackwell,

2010. ISBN 978-1-4051-9686-4. CARPENTIER, N. Media and participation: a site of ideological-democratic struggle. Bristol: Intellect,

2011. ISBN 978-1-84150-407-0.DAHLBERG, L. „Computer-Mediated Communication and The Public Sphere: A Critical Analysis.“ In: Journal of Computer-Mediated Communication, 7(1),

2001. DIJK, J. VAN. The network society. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage Publications,

2012. ISBN 978-1-4462-4895-9. HABERMAS, J. „Further Reflections on the Public Sphere.“ In: Habermas and the Public Sphere. Ed. CALHOUN, C. Cambridge: MIT Press, 1992, s. 421-461. ISBN 0-262-03183-3. LÉVY, P. Collective Intelligence: Mankind's Emerging World in Cyberspace. Plenum Trade,

1997. ISBN:

9780306456350. LIMA, M. Visual Complexity. Mapping Patterns of Information. New York: Princeton Architectural Press,

2013. ISBN 978-1-61689-219-7. WEBSTER, F. Theories of the information society [online]. Fourth edition. Abingdon: Routledge, 2014 [cit. 2018-02-12]. International library of sociology. ISBN 978-0-415-71878-3. * Studijní opora: Naskenované texty k jednotlivým tématům vložené v SIS.

Anotace

Digitální média a společnost