Charles Explorer logo
🇨🇿

Nová rétorika: média, ideologie a argumentace (seminář)

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMSMK021PV

Sylabus

Témata seminářů:

1) Usuzování a argumentace: rozbor a diskuse nad vybranými pasážemi textů Ch. Perelmana (analytický a dialektický úsudek) a C. S. Peirce (abdukce, indukce a dedukce).

2) Rozbor konstrukce vybraných mediálních sdělení (problém nastolování agendy, analýza rétorické a formální struktury typů mediálních sdělení).

3) Kritická diskursivní analýza - cvičení I.

4) Kritická diskursivní analýza - cvičení II.

5) Kritická diskursivní analýza - cvičení II.

6) Rozbor argumentační konstrukce vybraného mediálního sdělení (struktura a evaluace argumentačních strategií)

7) Aplikace Toulminova pojetí argumentu v diskusi a analýze I.

8) Aplikace Toulminova pojetí argumentu v diskusi a analýze II.

9) Kritický rozbor mediálního sdělení na základě analýzy kvazi-argumentačních strategií I.

10) Kritický rozbor mediálního sdělení na základě analýzy kvazi-argumentačních strategií II.

11) Kritický rozbor vybrané politické diskuse na základě analýzy kvazi-argumentačních strategií.

12) Problém vztahu vizuální, textuální a audiální povahy persuase v mediálních sděleních (problém vizuální a textuální figury). * Povinná literatura: FAIRCLOUGH, N. Language and Power (2nd Edition). London/New York: Routledge,

2013. 240 s. ISBN 978-0-582-41483-9. LAKOFF, G. - JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host,

2002. 282 s. ISBN 80-7294-071-6. PERELMAN, Ch. Právná logika: Nová rétorika. Bratislava: Kalligram,

2014. 272 s. ISBN ISBN. 978-80-8101-811-4. TOULMIN, S. The Uses of Argument. Cambridge University Press,

2003. 247 s. ISBN 0-521-82748-5. WALTON, D. Media Argumentation: Dialectic, Persuasion, and Rhetoric. Cambridge University Press,

2007. 386 s. ISBN 0-521-70030-2. * Doporučená literatura: CROWLEY, S., HAWHEE, D. Ancient Rhetoric for Contenporary Students. New York: Longman Publishers,

2004. 270 s. 978-0205175482. EEMEREN, F. et al. Fallacies and Judgements of Reasonbleness: Empirical Research Concerning the Pragma-Dialectical Discussion Rules. New York/London, Springer

2009. 231 s. 978-90-481-2613-2. FAIRCLOUGH, N. Critical discourse analysis as a method in social scientific research. In: WODAK, R.; MEYER, M. (Eds.) Methods of Critical Discourse Analysis.

1. vyd. London: Sage,

2001. s. 121-138. ISBN: 0-7619-6153-4. GUNDERSON, E. (ed.). The Cambridge Companion to Rhetoric. Cambridge University Press,

2009. 355 s. 978-0-521-86054-3. KLEIN, O. Argumentace v komunikaci: průzkum komunikačního pojetí argumentu. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Filozofická fakulta,

2007. 134 s. 978-80-7308-209-3. KRAUS, J. Rétorika v evropské kultuře a ve světě. Praha: Karolinum

2011. 248 s. 978-80-246-2001-5. PICHA, M. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu.

1. vyd. Brno: Masarykova univerzita,

2014. 41 s. ISBN 978-80-210-6730-1. STJERNFELT, F. Diagrammatology. An Investigation on the Borderlines of Phenomenology, Ontology and Semiotics. Dordrecht: Springer

2007. 502 s. ISBN 978-1-4020-5651-2. TINDALE, Ch. Fallacies and Argument Appraisal. Cambridge University Press,

2007. 218 s. 978-0-521-84208-2. WALTON, D. Ad Hominem Arguments. The University of Alabama Press,

1998. 315 s. 978-0-8173-0922-0.

Anotace

Předmět se v přednáškách věnuje popisu a rozboru rétorických a argumentačních koncepcí v dílech významných teoretiků rétoriky 20. (a 21.) století. Teoretická témata jsou analyzována zejména vzhledem k problémům jako je ideologie, mediální manipulace a problematika persuasivního diskursu. V seminářích se dále aplikují a procvičují v přednáškách získané teoretické kompetence, zejména ve vztahu ke konkrétním aktuálním fenoménům spojených s mediální komunikací.