Charles Explorer logo
🇬🇧

Semiotics of Music

Class at Faculty of Humanities |
YMSMK042PV

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata hodin:

1. Jak definovat hudbu? Zvuk, hluk a umění organizace. Hudba a i/racionalita. Co je hudba jako znakový systém? Co je specifické pro hudební znak?

2. Sémiologická odpověď. Teorie znaku a strukturální estetika.

3. Sémiotická odpověď. Co je to hudební sémiosis? Peirce za zvuku trubky. Hudba a jazyk: T. W. Deacon a otázka absence jednoduché muzikality. Hudba a kognitivní sémiotika: Peirce, James, Huron.

4. Peirce a klavír. Hudba, tělo a usuzování. Miles Davis a inferující uši.

5. U. Eco málem sociologem: Sémiotika a sociologie hudby. Proč Adorno nesnášel jazz? Sémiotika a filosofie hudby.

6. Sémiotika a multimodalita: číst, poslouchat, počítat a vidět hudbu. Scrutonova strašidla: nepochopená setkání filosofie umění a teorie znaku.

7. Sekání chapadel: sémiotika a fenomenologie tělesnosti. Umbertova obrana. Ritornel a Coltraneův free bop. N. Nesbitt a znějící těla.

8. Hudba a číslo. Ladění: co je považováno za hudbu? Otázky po ontické povaze tónu.

9. Fyzikalismus v hudbě: jak je hudba reálná a objektivní.

10. Hudba a vědomí: slyšíme hudbu v mysli? (případ transpozice

9. symfonie)

11. Hudba a nehudba: použití nehudebních prostředků k hudebnímu vyjádření - sémiotická perspektiva.   Zakončení kursu: aktivní účast na setkáních; seminární práce na vybrané/s vyučujícím dohodnuté téma, pohovor nad seminární prací.   Kurs (do odvolání dle pandemické situace) bude probíhat online.   Literatura:   Agawu, K.

1991. Playing with Signs: A Semiotic Interpretation of Classic Music. Princeton University Press. Agawu, K.

2009. Music as Discourse: Semiotic Adventures in Romantic Music. Oxford University Press. Hatten, R.

2018. A Theory of Virtual Agency. Indiana University Press. Hatten, R.

1994. Musical Meaning in Beethoven: Markedness, Correlation, and Interpretation. Indiana University Press. Jackendoff, R., Lerdahl, F. (2006). The capacity for music: What is it, and what’s special about it? Cognition, 100(1), 33-72. Lerdahl, F. (2001). The sounds of poetry viewed as music. Annals of the New York Academy of Sciences, 930(1), 337-354. Lerdahl, F., & Jackendoff, R. (1977). Toward a formal theory of tonal music. Journal of music theory, 21(1), 111-171. Lerdahl, F., & Jackendoff, R. (1983). An overview of hierarchical structure in music. Music Perception: An Interdisciplinary Journal, 1(2), 229-252. Lidov, David.

2005. Is Language a Music?: Writings on Musical Form and Signification. Indiana University Press. Nattiez, Jean-Jacques.

1990. Music and Discourse: Toward a Semiology of Music. Princeton University Press. Tarasti, E.

1994. A Theory of Musical Semiotics. Indiana University Press. Tarasti, E.

2002. Signs of Music A Guide to Musical Semiotics. Mouton De Gruyter.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Sémiotika hudby: znak, hudba a tělo. Náplní kursu je představení vybraných sémiotických přístupů k hudbě.

V seminářích se zaměříme na diskusi nad vybranými texty.