Témata hodin:
1. Jak definovat hudbu? Zvuk, hluk a umění organizace. Hudba a i/racionalita. Co je hudba jako znakový systém? Co je specifické pro hudební znak?
2. Sémiologická odpověď. Teorie znaku a strukturální estetika.
3. Sémiotická odpověď. Co je to hudební sémiosis? Peirce za zvuku trubky. Hudba a jazyk: T. W. Deacon a otázka absence jednoduché muzikality. Hudba a kognitivní sémiotika: Peirce, James, Huron.
4. Peirce a klavír. Hudba, tělo a usuzování. Miles Davis a inferující uši.
5. U. Eco málem sociologem: Sémiotika a sociologie hudby. Proč Adorno nesnášel jazz? Sémiotika a filosofie hudby.
6. Sémiotika a multimodalita: číst, poslouchat, počítat a vidět hudbu. Scrutonova strašidla: nepochopená setkání filosofie umění a teorie znaku.
7. Sekání chapadel: sémiotika a fenomenologie tělesnosti. Umbertova obrana. Ritornel a Coltraneův free bop. N. Nesbitt a znějící těla.
8. Hudba a číslo. Ladění: co je považováno za hudbu? Otázky po ontické povaze tónu.
9. Fyzikalismus v hudbě: jak je hudba reálná a objektivní.
10. Hudba a vědomí: slyšíme hudbu v mysli? (případ transpozice
9. symfonie)
11. Hudba a nehudba: použití nehudebních prostředků k hudebnímu vyjádření - sémiotická perspektiva. Zakončení kursu: aktivní účast na setkáních; seminární práce na vybrané/s vyučujícím dohodnuté téma, pohovor nad seminární prací. Kurs (do odvolání dle pandemické situace) bude probíhat online. Literatura: Agawu, K.
1991. Playing with Signs: A Semiotic Interpretation of Classic Music. Princeton University Press. Agawu, K.
2009. Music as Discourse: Semiotic Adventures in Romantic Music. Oxford University Press. Hatten, R.
2018. A Theory of Virtual Agency. Indiana University Press. Hatten, R.
1994. Musical Meaning in Beethoven: Markedness, Correlation, and Interpretation. Indiana University Press. Jackendoff, R., Lerdahl, F. (2006). The capacity for music: What is it, and what’s special about it? Cognition, 100(1), 33-72. Lerdahl, F. (2001). The sounds of poetry viewed as music. Annals of the New York Academy of Sciences, 930(1), 337-354. Lerdahl, F., & Jackendoff, R. (1977). Toward a formal theory of tonal music. Journal of music theory, 21(1), 111-171. Lerdahl, F., & Jackendoff, R. (1983). An overview of hierarchical structure in music. Music Perception: An Interdisciplinary Journal, 1(2), 229-252. Lidov, David.
2005. Is Language a Music?: Writings on Musical Form and Signification. Indiana University Press. Nattiez, Jean-Jacques.
1990. Music and Discourse: Toward a Semiology of Music. Princeton University Press. Tarasti, E.
1994. A Theory of Musical Semiotics. Indiana University Press. Tarasti, E.
2002. Signs of Music A Guide to Musical Semiotics. Mouton De Gruyter.
Sémiotika hudby: znak, hudba a tělo. Náplní kursu je představení vybraných sémiotických přístupů k hudbě.
V seminářích se zaměříme na diskusi nad vybranými texty.