Předkládaná analytická studie je výsledkem první etapy rok a půl trvající aktivity ?Nerovnosti v přístupu k vysokoškolskému a terciárnímu vzdělání v České republice a v dalších evropských zemích?, kterou řeší Středisko vzdělávací politiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Cílem první etapy bylo zjistit, zda, do jaké míry a jakým způsobem lze využít datové soubory prvních dvou fází Evropského sociálního výzkumu (European Social Survey ? ESS-1 a ESS-2) i pro účely zjišťování míry nerovnosti a jejího průběhu v řadě evropských zemí včetně České republiky, a na základě jejich analýz vytvořit a interpretovat ukazatele a model(y) mezigeneračního přenosu nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělání.
Analytická studie byla v této verzi zpracována také pro využití v rámci projektu OECD Tertiary Education Review a odeslána tedy rovněž do sekretariátu OECD. Proto byly do přílohy zařazeny především ty evropské země, které jsou zároveň zapojeny i do projektu OECD.