Charles Explorer logo
🇨🇿

Znalost obsahu společenskovědních předmětů u studentů učitelství primární školy: příklad pojetí tématu rodina

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta, Pedagogická fakulta |
2008

Abstrakt

Práce na příkladu studentských pojetí tématu rodina řeší problematiku didaktických znalostí obsahu (DZO) ve společenskovědních předmětech. Setkáváme se zde s problémem ?kulturních univerzálií?, témat, s nimiž máme všichni určitou zkušenost.

Zajímalo nás proto, zda budoucí učitelé při přípravě výuky těchto témat využívají odborné poznatky různých sociálních věd, nebo spoléhají na laické pojetí tématu. Prováděli jsme obsahovou analýzu pojmových map studentů.

Z metodologického hlediska se zabýváme postupem zpracování pojmové mapy bez předem dané pevné struktury, která v tomto případě slouží spíše ke generování než organizování pojmů. Zaměřujeme se na možnost výzkumného využití pojmové mapy primárně sloužící výukovým účelům.

Při analýze nestrukturovaných map nám konstrukce kategorií na základě vědních oborů a jejich paradigmat pomáhá odkrýt ?nulové kurikulum?, tady dimenze znalostí k tématu rodina, které naši studenti explicitně nereflektují a jež potenciálně budou ve výuce opomenuty.