Kniha Umění zprostředkovaného učení představuje jednu z nejvlivnějších současných sociokulturních teorií vývoje poznávacích funkcí-teorii strukturní kognitivní modifikovatelnosti. Autorem teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti (SKM)je izraelský psycholog Reuven Feuerstein (jehož osobnosti je v knize rovněž věnován prostor).
Kniha nabízí českému čtenáři detailní popis jednotlivých částí a pojmových rámců teorie SKM: osvětluje pojem zkušenosti zprostředkovaného učení, kognitivní mapa a deficitní kognitivní funkce. Představuje rovněž program Instrumentální obohacování, který je považován za jeden z nejvlivnějších současných programů pro rozvoj kognitivních funkcí a systematickou výuku dovedností myslet.
S úspěchem se tento program užívá rovněž jako součást didaktických plánů orientovaných na multikulturní vzdělávání. Čtenář má možnost se v knize seznámit s principy práce s tímto programem, jeho obsahem i formami jeho aplikací. Kniha umění zprostředkovaného učení se rovněž věnuje otázkám výzkumu.