Z přehledu vývoje a současného stavu výzkumu implementace veřejných a vysokoškolských politik vyplývá potřeba vyššího využití teoretického, veřejně-politického aparátu při zkoumání procesů implementace politik vysokého školství. Jednou z možností ja aplikace teoretického přístupu založeneho na analýze implementačních nástrojů.
Aplikací tohoto přístupu na Fond rozvoje vysokých škol a Rozvojové programy, dva nástroje využívané při implementaci politiky zajišťování kvality českého vysokého školství, jsou popsány, identifovány a porovnány efekty obou obou nástrojů v 13-ti kategoriích. Porovnání efektů obou nástrojů ukazuje zejména nižší akontabilní orientaci Rozvojových programů navzdory třikrát vyšší dotaci na jejich implementaci.
Uvedený rozpor je z teoretického hlediska způsobem nekonzistencí při tvorbě (designu) a implementaci daného veřejně-politického nástroje. Tato nekonzistence by měla být předmětem dalšího výzkumu implementace vysokoškolských politik.