Charles Explorer logo
🇨🇿

Postoje učitelů k časnému rozdělování žáků a jejich zkušenosti s přechodem žáků do víceletých gymnázií

Publikace na Pedagogická fakulta |
2010

Abstrakt

V tomto článku shrnujeme výsledky výzkumů (především z USA a Anglie) o efektech časného rozdělování žáků, dále pak shrnujeme zjištění domácích výzkumů a klademe důraz i na postoje veřejnosti k časnému rozdělování žáků. Následně prezentujeme výsledky kvalitativního výzkumu realizovaného formou hloubkových rozhovorů s 10 učiteli/kami (5 učitelů/lek 5. ročníku ZŠ a 5 učitelek primy VG), který zjišťoval postoje učitelů k rané diferenciaci a jejich zkušenosti s přechodem žáků na víceletá gymnázia.

Učitelé se vyjadřovali k (ne)výhodám rané selekce, k přijímacímu řízení do víceletých gymnázií i k podmíněnosti vzdělání socio-ekonomickým postavením rodiny. Výpovědi učitelů základních škol a víceletých gymnázií jsou vzájemně porovnávány.