Stať je zaměřena na součinnost pedagogické teorie a učitelské praxe s cílem zlepšovat kvalitu výuky prostřednictvím její analytické reflexe při pedagogických hospitacích. Opírá se o předpoklad, že základem pro posuzování kvality výuky je analýza didaktické transformace obsahu (učiva) ve výuce.
Teorie může učitelům v praxi pomáhat rozvíjet a kultivovat jejich schopnost této analýzy. Stať navrhuje a probír á transdisciplinárně didakticky pojatý model konceptové analýzy výuky zaměřený na tvořivé a expresivně tvořivé úlohy.
Konceptová analýza je ve stati charakterizována a vysvětlována jako metodický nástroj pro reflexi a evaluaci výuky založený na strukturálním a poststrukturalistickém přístupu ke zkoumání didaktických znalostí obsahu. Výklad, vycházející z komunikativního a transdisciplinárního pojetí didaktiky, se opírá o poznatky z výzkumů stavu didaktických dovedností a didaktických znalostí obsahu učitelů v průběhu jejich pedagogické přípravy.