Příspěvek pojednává o výzkumném šetření, ve kterém byly na vzorku 395 studentů a žáků různých typů středních škol v Praze testovány hypotézy týkající se souvislostí mezi sociálním statusem, typem studované střední školy, materialistickou hodnotovou orientací a spokojeností se životem. Výsledky ukazují, že sociální status rodiny určuje do značné míry typ studované střední školy - studenti gymnázií pocházejí z rodin s nejvyšším sociálním statusem, žáci středních odborných učilišť z rodin se statusem nejnižím. Čím vyšší je sociální status rodiny studenta, tím méně je on sám materialistický, tedy, nejvíce materialističtí jsou žáci středních odborných učilišť, nejméně studenti gymnázií.
Materialismus je přitom v záporném vztahu se spokojeností se životem. A čím vyšší je sociální status rodiny, tím jsou studenti středních škol spokojenější se svými životy, tedy, nejspokojenější jsou se svými životy studenti gymnázií, nejméně spokojeni jsou žáci středních odborných učilišť.