Příspěvek je zaměřen na vývoj vstupu do terciárního vzdělávání v České republice. Demografický vývoj po roce 1989 je analyzován spolu s jeho možnými důsledky pro terciární vzdělávání.
Vstup do terciárního vzdělávání je hodnocen podle Trowova systému terciárního vzdělávání (elitní, masové a univerzální). Pro analýzu je použita čistá míra vstupu do terciárního vzdělávání. Článek na základě dostupných údajů ukazuje, že český systém terciárního vzdělávání prošel významným růstem po roce 1989.
Tento růst byl ještě zesílen po roce 1999 z důvodu přijetí nového zákona o vysokých školách. Podle Trowa není možnost udržet systém, který odpovídá elitnímu terciárnímu vzdělávání pro rozvoj masového terciárního vzdělávání.
Totéž platí pro transformaci mezi masovým a univerzálním terciárním vzděláváním. Pro vzdělávací politiku je důležité analyzovat, ve kterém období by měl být transformován systém terciárního vzdělávání.