Příspěvek je zaměřen na hodnocení významu železniční osobní dopravy v dopravních kontaktech mezi krajskými městy Česka. Jednotlivé relace jsou posuzovány k roku 2007 na základě vztahu mezi nabídkou a poptávkou po železniční přepravě.
Vyhodnocení nabídky je založeno na počtech železničních spojení v rámci pracovního dne. Reálnou poptávku reprezentují data o počtu prodaných jízdních dokladů pocházející z akciové společnosti České dráhy.
Teoretická velikost interakcí je získána aplikací gravitačního modelu. Na základě výsledného hodnocení ukazatelů nabídky a poptávky po železniční dopravě mezi krajskými městy s jejich teoretickou interakcí jsou popsány relace, kde je poptávka ve výrazné míře pod, resp. nad úrovní reálné nabídky spojení a teoretické vazby, která je založena na významu středisek a jejich časové dostupnosti při využití železniční dopravy.
V závěru jsou s použitím získaných výsledků nastíněny možnosti rozvoje železniční infrastruktury ve vybraných relacích ve vztahu k dopravnímu plánování.