Studie analyzuje výsledky rozsáhlého šetření v maturitních ročnících středních škol, které v rámci projektu HELP v prosinci 2009 provedl CZVV (Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání – CERMAT). Cílem šetření bylo zjistit pomocí testů úroveň žáků v matematice, v českém jazyce a literatuře a ve zvoleném cizím jazyce a pokusit se odhalit různé příčiny rozdílné úrovně maturantů v rovině individuální, institucionální a systémové.
Hlavním závěrem studie je, že při uvažovaném nastavení státních maturit jsou žáci v poměrně velké části středního školství ohroženi vysokou mírou koncentrované neúspěšnosti. Nezanedbatelný podíl žáků na určitých školách/oborech nebude totiž schopen státní maturitu složit.
Na různé typy a obory středního vzdělávání totiž vstupují žáci s velice různou úrovní studijních předpokladů, které jsou hlavním faktorem jejich pravděpodobné neúspěšnosti. Nástroji vzdělávací politiky používanými na systémové a institucionální úrovni lze tyto rozdíly změnit jen omezeně.