Charles Explorer logo
🇨🇿

Financování studia a vývoj v nerovnostech v přístupu k vysokoškolskému vzdělání v České republice a Nizozemsku

Publikace na Fakulta sociálních věd, Matematicko-fyzikální fakulta, Centrum pro ekonomický výzkum a doktorské studium |
2009

Abstrakt

Cílem této srovnávací studie České republiky a Nizozemska je posoudit souvislosti mezi systémem finanční pomoci studentům vysokých škol a vývojem nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělávání. Klademe si otázku, zda výrazně odlišné systémy financování studia na vysoké škole mohly být jednou z příčin odlišného vývoje nerovností v šancích na dosažení vysokoškolského vzdělání mezi jedinci rozdílného sociálně-ekonomického původu (SES) se zvláštním zřetelem ke skupinám s nejnižším sociálně-ekonomickým statusem.

V centru pozornosti naší analýzy přitom stojí systémy finanční pomoci studentům, jejichž vliv analyzujeme na pozadí dalších možných efektů (celková dynamika systému terciárního vzdělávání, existence školného, míra stratifi kace systému středního vzdělávání atd.). Současně chceme touto statí přispět do diskuse k obecnější otázce, zda společenskovědní empirický výzkum může přispívat k hodnocení efektů různých veřejných politik, a to zejména v případech, kdy se tyto efekty projevují s poměrně velkým zpožděním a jsou jen obtížně oddělitelné od efektů jiných společenských změn a okolností strukturální povahy.