Na moderní kolejová vozidla můžeme klást mnoho požadavků: měla by nás informovat o tom, kde se nacházíme a jaké máme v nejbližší stanici přestupní možnosti; hnací vozidla by měla být ovladatelná i z řídících vozů, je-li to třeba; mělo by být možné ovládat více hnacích vozidel z jediného řídícího stanoviště; vozidla by měla být schopna nás podrobně informovat o problémech, pokud nějaké nastanou ... Implementace těchto funkcí vyžaduje, aby vozidla byla vybavena počítači propojenými do vozidlové či vlakové sítě.
Počítače používané v kolejových vozidlech i sítě, do nichž jsou zapojeny, se výrazn ě liší od těch, které se nacházejí v domácnosti či kancelářích. Pro tato specifická prostředí je tak k dispozici méně vývojářů.
Tomu se snaží čelit pracovní skupina definující nové standardy vlakové komunikace tím, že se je snaží vybudovat kolem technologií a protokolů známých z Internetu (ethernet, TCP, UDP, IP, ftp, http, ...). Doufají, že by se tím mohl vývoj softwaru pro kolejová vozidla zlevnit a zrychlit.
Využití TCP/IP navíc přinese možnost vzdáleného přístupu k vybraným službám vozidel či vlaků. Intenzivní používání počítačů i sítí v kolejových vozidlech má několik ne nutně pozitivních důsledků.
My se v našem příspěvku budeme zabývat alespoň některými z nich.