Charles Explorer logo
🇨🇿

Celebritizace české politické komunikace v posledních 20 letech - úvodní úvahy a zjištění

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta, Fakulta sociálních věd |
2011

Abstrakt

Tento článek nabízí základní teoretické a analytické pohledy na otázku celebritizatizace v politické komunikaci. Definuje, co je "celebrita" a "celebritizace" a navrhuje různé způsoby, jak tento fenomén analyzovat.

Kvantitativní obsahová analýza sledující zapojení celebrit do politické komunikace v České republice v období posledních dvaceti let ukazuje první možné přístupy k celebritizaci, naznačuje její sociální a politické kořeny a navrhuje diskusi o jejích kulturních specifikách. Můžeme sledovat dvě období.

Ve druhém můžeme identifikovat posílení politického marketingu a znaky spektáklu. Velmi typickou charakteristikou české politické komunikace je antikomunismus, který se objevuje hlavně po roce 2000, ale s odkazem na počátek devadesátých let 20. století.

V závěru také zmiňujeme problematiku analýz politické komunikace a studia politického marketingu.