Na odborné péči o člověka s demencí se podílí více různých profesí, a to zejména je-li dlouhodobě umístěn v sociálním zařízení. Uplatňují se zde různé přístupy v závislosti na preferovaných hodnotách, předchozím vzdělání a profesní zkušenosti.
Ptáme se, zda sociální pracovník mezi tyto aktéry vnáší nějakou "přidanou hodnotu". V souboru 16 pobytových zařízení pro seniory jsme u vedoucích a pracovníků v přímé péči (N=560) zkoumali preferované přístupy s využitím dotazníku Práce se seniory.
Specifická názorová pozice sociálního pracovníka v týmu se ukázala v logistickém regresním modelu, který zohledňuje kromě individuálních vlivů (profesního zaměření, vzdělání, věku) též vliv typu organizace. Výsledky ukazují, že sociální pracovníci jsou nositeli na klienta zaměřeného přístupu.
Významný je i organizační kontext. V organizačním kontextu tzv. nových organizací mají i ostatní pracovníci větší šanci, že se přikloní k přístupu zaměřenému na klienta.
Tento přístup chápeme jako konsensuálně žádanou hodnotu v péči o klienty s demencí a přínos sociálního pracovníka lze tedy brát jako jeho "přidanou hodnotu" v multidisciplinárním týmu.