Charles Explorer logo
🇨🇿

Nová média a nová rizika: dvojí individualizace odpovědnosti

Publikace

Abstrakt

Článek přichází s návrhem teoretického rámce pro studium užití médií seniory v kontextu rizikové společnosti. Nová rizika jsou nemateriální, nehmatné povahy, což zakládá nepostradatelnost vědeckého a mediálního diskurzu, které je vydělují z "oblaku nedoučenosti". Článek ukazuje, že rozpoznání nových rizik se neodehrává jen na straně mediální produkce (při tzv. "risk reporting"), ale také v průběhu spotřeby/užití médií, tím, že publika přijímají jistá rizika jako objekt rozhodovacích procesů. Článek řeší problematiku rozpoznávání nových rizik uživateli nových médií a vede k závěru, že v tomto procesu dochází k tzv. "zdvojení individualizace odpovědnosti".

Individualizace odpovědnosti pocházející z rizikové společnosti se sčítá s individualizací odpovědnosti vyvěrající z povahy nových médií.