Dynamické hodnocení představuje alternativní diagnostický přístup zaměřený na identifikaci a rozvoj potenciálu testované osoby, k němuž směřuje skrze orientaci na proces výkonu. Usiluje o smysluplné propojení s intervencí, jež bezprostředně využívá diagnostická zjištění k podpoře rozvoje daného jedince.
Příspěvek uvádí některá omezení tradičních testů inteligence, jež se z pohledu dynamického přístupu jeví jako závažná. Dále shrnuje základní informace o dynamickém přístupu k hodnocení schopností - jeho vlastnosti, vymezení oproti tradičním způsobům testování a historický vývoj.
S vědomím existence dalších přístupů k dynamické diagnostice je kladen důraz na východiska R. Feuersteina, neboť s aplikací jeho metod (zatím však spíše v oblasti intervence než diagnostiky) se lze setkat také v České republice.
Cílem článku je tedy prezentovat základní rysy dynamického přístupu (vycházeje z nastínění některých omezení tradičních testů). Je určen především pro odborníky z různých oblastí praxe, kteří se s dynamickým přístupem dosud nesetkali.
Pro zájemce o další existující přístupy k dynamické diagnostice, stejně jako o podrobnější představení Feuersteinových metod, jsou uvedeny rozšiřující odkazy.