Charles Explorer logo
🇨🇿

Konstrukce autority učitele v komuikaci se žáky

Publikace na Pedagogická fakulta |
2009

Abstrakt

Cílem výzkumu je vyjasnit otázku toho, co bývá nazýváno autoritou učitele. Text se zaměřuje především na podobu komunikace mezi učitelem a žáky v osmém ročníku základní školy.

Autorita učitele je zde chápána jako výsledné rozmístění kompetencí, hranic a vztahů vzhledem ke spojení jednotlivého učitele s konkrétní třídou. Data k výzkumu pocházejí z etnografického pozorování a rozhovorů a z jejich následné analýzy.

Ta je založena na postupech a metodách kvalitativní metodologie, metodě zakotvené teorie. Výsledný obraz komunikačního kruhu závisí na třech skutečnostech: zda je učitelovo chování bezprostřední, či nikoli, zda je jeho či její přístup k žákům v zásadě pozitivní a do jaké míry rozumí kultuře žáků a případně se s ní identifikuje.

Obecnější "superkategorii" tvoří dimenze nazvaná "Být spolu?", popisující společně prožívaný kontext.