Charles Explorer logo
🇨🇿

Interpretace mediálních textů prostřednictvím teorie rámců

Publikace na Pedagogická fakulta |
2011

Abstrakt

V moderně pojaté mediální výchově je zapotřebí studentům sdělit, že média jsou odrazem toho, jak se společnost snaží interpretovat svět kolem sebe. Lze na nich poznat, jakým interpretacím je dáván větší prostor a jaké jsou v daném diskurzu upřednostňovány.

Vítězné interpretace mají moc konstruovat reálný obraz světa, a přestávají být pouhou "mediální realitou". Jednu z cest k uvědomění si této skutečnosti poskytuje vhled do teorie rámcování.

Rámec je zásadním pojmem současného zkoumání jazyka a informační hodnoty hromadných sdělení, jejich dopadu na člověka a jeho svět. Klíčová role rámce pak spočívá zejména v tom, že definuje, jaký typ dotazování je relevantní a jaký není, a také v tom, že vytyčuje interpretační prostor, tedy de facto interpretacím předchází.

Skutečnost, že uvnitř takových rámců žijeme a jen obtížně překračujeme jejich hranice, je dobré znát.