Charles Explorer logo
🇨🇿

Sexuální a genderové obtěžování jako projev pedagogické ne-profesionality

Publikace na Pedagogická fakulta, Fakulta humanitních studií |
2011

Abstrakt

Článek diskutuje fenomén sexuálního obtěžování ve školním prostředí v souvislosti s nároky na učitelskou profesionalitu. S pomocí výsledků ze dvou výzkumů, které se zabývaly zkušenostmi vysokoškolských a středoškolských studujících se sexuálním obtěžováním, ukazuje, jaká jsou omezení v jejich reflexi tohoto fenoménu a na základě toho postuluje požadavek zvýšené reflektivity na straně vyučujících.

Schopnost reflexe je znakem pedagogické profesionality, přičemž podmínkou reflexe je určité teoretické poznání. Proto článek ukazuje aktuálně dominantní konceptualizaci sexuálního obtěžování s využitím kategorie gender, zasazuje ji do kontextu dalších výkladových modelů a naznačuje jejich možné dopady pro chápání učitelské profesionality.