Charles Explorer logo
🇨🇿

Sexuální obtěžování na vysokých školách: Teoretické vymezení, metodologický přístup, výzkumné výsledky

Publikace na Pedagogická fakulta, Fakulta humanitních studií |
2011

Abstrakt

V článku představujeme hlavní výsledky jednoho ze dvou existujících českých výzkumů, které se týkají sexuálního obtěžování na vysokých školách. Výzkum se uskutečnil na souboru 832 studentek a studentů 11 českých vysokých škol v letech 2008-2009.

Z výzkumu vyplynulo, že 78 % studujících se setkalo s chováním, které lze označit za sexuální obtěžování, avšak pouze 3 % z nich explicitně připouští, že byli sexuálně obtěžování. Jedním z důvodů uvedeného rozporu je relativně nízké povědomí o fenoménu sexuálního obtěžování v České společnosti.

I v odborné diskusi se uplatňuje úzký koncept sexuálního obtěžování, který nezohledňuje genderový rozměr. V článku se proto věnujeme vývoji konceptu sexuálního obtěžování se zapojením genderové perspektivy, ukazujeme jeho užívání v kontextu vysokých škol a naznačujeme hlavní metodologická úskalí při zkoumání sexuálního obtěžování.

Na pozadí toho identifikujeme dva sporné aspekty v konceptualizaci sexuálního obtěžování, kterými jsou (1) vztah mezi vymezením "zvenku" a "zevnitř" (objektivní a subjektivní definice) a (2) vztah mezi vymezením založeným ve vědě a v laickém pohledu (odborná a osobní definice).