Příspěvek se metodám a postupům, jak studenty seznamovat s obecnou češtinou. Vychází ze zkušeností z výuky v semestrálních intenzivních kurzech pro studenty-nebohemisty v Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy v Praze (ÚJOP UK), které vedly k úrovni B1 a jako hlavní učební materiál využívaly učebnici Česky krok za krokem 2 autorky Lídy Holé. Odlišné národnostní složení skupin (Slované x Asiati) umožnilo konfrontovat různé přístupy studentů k dané problematice. Na základě zkušeností byly formulovány rad pro lektory, kteří chtějí své studenty připravit na to, že mimo školu uslyší také obecnou češtinu. Na cestě k obecné češtině je vhodné zejména:
1) Při vhodné příležitosti seznámit studenty s existencí obecné češtiny a jazykové situací na území ČR.
2) Prezentovat vybrané jevy obecné češtiny (např. s nimiž se studenti setkali mimo vyučování) a při tom brát ohled na vzdálenost mateřského a cílového jazyka.
3) Ukazovat obecnou češtinu v kontrastu ke spisovné češtině.
4) Budovat povědomí o přiměřenosti užití obecné češtiny, ale nenutit studenty, aby obecnou češtinou sami aktivně používali.
5) Vést studenty k tomu, aby si všímali, kde se s obecnou češtinou setkávají, a diskutovat s nimi o jejich zkušenostech.
6) Připravit studenty na reálné (autentické) komunikační situace, kde se mohou setkat s obecnou češtinou, tj. např. užívat vhodné stimuly ve výuce.
7) Upozornit studenty na zvláštní postupy rodilých mluvčích v komunikaci (přepínání kódů).
8) Nacvičovat se studenty kompenzační strategie.