Charles Explorer logo
🇨🇿

Přeměna nuselského pivovaru na akciovou společnost na pozadí pražské pivovarnické horečky devadesátých let 19. století ve světle dobového tisku

Publikace na Pedagogická fakulta |
2011

Abstrakt

V devadesátých letech 19. století zažívala Praha a její okolí pivovarnický boom způsobený nejen nárůstem počtu obyvatel, ale i celkově příznivým klimatem v tomto průmyslovém odvětví. Pivo se začalo vařit v nově založených závodech na Královských Vinohradech a v Holešovicích a plánovala se i výstavba pivovarů v Karlíně a na Žižkově.

Tím se konkurence na pražském trhu značně přiostřila, a není tedy divu, že právě v této době mnoho tradičních pražských výrobců zlatavého moku pověsilo své řemeslo definitivně na hřebík. Jejich závody uvězněné na malých pozemcích v historickém centru města se totiž nemohly rozšiřovat a konkurovat tlaku moderních velkopivovarů.

Do problémů se po otevření vinohradského pivovaru dostal i závod židovského podnikatele Zikmunda Valdštejna. Ještě na počátku devadesátých let byl modernizovaný závod čtvrtým největším piva výrobcem v Čechách.

Nová konkurence a také antisemitský bojkot "židovského piva" ale majiteli nuselského pivovaru působily velké potíže, a tak se Valdštejn v roce 1897 rozhodl pivovar prodat. O pivovar projevila zájem Úvěrní banka v Kolíně, jež se rozhodla závod proměnit v ryze českou akciovou společnost.

Tahle na první pohled zcela obyčejná transakce ale v Praze a okolí vyvolala silné protiněmecké a antisemitské vášně a banka, která patřila k nejsilnějším národnostně českým peněžním ústavům, musela dlouho vyvracet spekulace o tom, že chce pomoci židovskému podnikateli a využít k tomu český kapitál. Banka se nejprve rozhodla pivovar prodat pražským hostinským, kteří by se tím vymanili z diktátu velkých pivovarů.

Jednání ale selhala, a tak banka přistoupila k veřejné subskripci akcií. Tu se ještě pokusil překazit antisemitský spolek Národní obrana, ale akcie se nakonec podařilo prodat a pivovar tím vstoupil do zcela nové etapy své existence. "Nuselská kauza" je názorným dokladem toho, jak velkou proměnou procházelo pražské pivovarnictví i celá česká společnost tíhnoucí k hospodářskému nacionalismu a antisemitismu.