V kapitole jsme se zaměřili na vnímání přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy samotnými vyučujícími. Záměrem kapitoly je systematicky shrnout a interpretovat jednotlivé rozhovory s učiteli pátých a šestých ročníků základních škol, kteří jsou na základě vlastních zkušeností schopni popsat klady a zápory, jež s sebou přechod žáků mezi oběma stupni přináší.
Cílem našeho výzkumu bylo zjistit, (1) co s sebou přináší přechod mezi oběma stupni, (2) jak je důležité pro učitele a vedení školy žáky na přechod mezi oběma stupni připravit, (3) jak žáci z pohledu učitelů vnímají přechod mezi oběma stupni, (4) jak učitelé vnímají odchod žáků do víceletých gymnázií a jiných výběrových škol, (5) jak učitelé řeší přijímání nových žáků do šestých ročníků základních škol, (6) jak se změní třídní klima po ukončení prvního stupně základních škol. Na základě analýzy odborné literatury jsme se rozhodli pro kvalitativní výzkumný přístup, protože jeho výhodou je, že umožňuje podrobněji porozumět pozorovanému fenoménu a získat o něm detailní informace.
Na několika záměrně vybraných školách jsme vedli rozhovory s učitelkami, které vlastními slovy vyjádřily, co pro ně přechod mezi oběma stupni představuje a k jakým změnám při něm dochází.