Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciálněpedagogické hodnocení čichového vnímání u osob s vrozenou a získanou zrakovou vadou

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta, Pedagogická fakulta |
2011

Abstrakt

Čich je ve speciálně pedagogické praxi považován za jeden z kmpenzačních smyslů. Předkládaná práce je zaměřena na vyšetření čichového vnímání u osob s vrozenoým a získaným zrakovým postižením.

Pro naplnění práce byly využity standyrdizované testy čichového vnímání UPSIT a STT, dále byly testované osoby dotazovány na subjektivní vnímání využití čichu v běžném životě. Výzkumu se zúčastnilo 77 osob se zrakovým postižením.

Výsledky výzkumu zjišťují úroveň čichového vním,ání osob se zrakovým postižením na základě dostupných standardizovaných testů. U osob se zrakovým postižením se neprojevila rozdílná úroveň čichového vnímání v případě vrozeného či získaného zrakového postižení.

Proto se stanovení úrovně čichového vnímání osob se zrakovým postižením a jeho následný rozvoj jeví jako důležitý předpoklad jejich cílené edukace.