Cílem výzkumu bylo zhodnotit a porovnat úroveň fyzické zdatnosti žáků základní školy praktické a žáků běžné základní školy. Výzkumný soubor tvořilo vždy 60 žáků (30 chlapců a 30 dívek ve věkové kategorii 14-15 let) z každého typu školy.
K hodnocení úrovně fyzické zdatnosti bylo použito sedm motorických testů: "Hluboký předklon", "Skok daleký z místa", "Kliky ve vzporu ležmo", "Leh - sed opakovaně", "Běh na 60 m", "Běh na 1500 m" (chlapci), "Běh na 800 m" (dívky). Z hlediska průměrných výkon ů v jednotlivých testech byla prokázána nižší úroveň fyzické zdatnosti u žáků základní školy praktické, s výjimkou testů "Hluboký předklon" a "Běh na 60 metrů" u dívek.
Lze sledovat ne zcela patrné, avšak do určité míry alarmující přibližování výkonů ve vybraných motorických testech, což přičítáme nikoli rostoucí fyzické zdatnosti žáků základní školy praktické, nýbrž spíše snižující se zdatnosti žáků běžné základní školy. Zjevný je tento fakt obzvlášť u dívek, kde věcná významnost rozdílů ve výkonech byla většinou malá.
V celkové komparaci souborů byly nejvyrovnanější výsledky zaznamenány v testu flexibility. Naopak v testech "Kliky ve vzporu ležmo" a "Leh - sed opakovaně", tj. v testech dynamických vytrvalostně-silových schopností můžeme pozorovat rozdíly velké.
Kromě snížené individuální úrovně motorických schopností spočívá u většiny žáků základní školy praktické problém v psychologických zvláštnostech jejich osobnosti (především nedostatek motivace a vůle), v nedostatečných podmínkách prostředí (zejména nepříznivé materiální, prostorové a personální podmínky pro realizaci školní tělesné výchovy a nízká participace dětí v mimoškolních pohybových aktivitách).