Charles Explorer logo
🇨🇿

Psaní v analyticko-syntetické metodě a metodě genetické u žáků prvních ročníků

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta, Pedagogická fakulta, Fakulta humanitních studií |
2011

Abstrakt

Konferenční příspěvek byl zaměřen na problematiku rozvoje psaní, jak po stránce obsahové, tak po stránce písařské, u žáků prvních tříd, s důrazem na odlišnosti psaní v analyticko-syntetické metodě a metodě genetické. Kromě teoretických aspektů byly prezentovány výstupy ze srovnávací studie obou metod(N=467).

Pro hodnocení psaní byla navržena původní hodnotící stupnice, zahrnující hodnocení obsahu psaní, percentuální chybovost, práci s chybou i grafickou stránku psaní, inspirovaná zahraničními přístupy pro hodnocení psaní, ale také přístupy, které se užívají v poradenství pro stanovení míry obtíží v psaní. V každé sledované oblasti byla vyhledána celá řada dílčích ukazatelů, umožňující hodnocení psaní jak prostřednictvím té které kvality, ale také v souhrnném celkovém hodnocení písemného produktu každého žáka.

Výsledky poukazují na variabilitu rozvoje psaní v obou metodách, na typické uakazatele, kterých dosahuje běžná populace. V každé z obou metod se vyskytují specifické problémy, což by mělo být respektováno v diagnostice písařského výkonu, tak jak je prováděna v pedagogicko-psychologických poradnách u žáků s problémy v psaní.