Srovnávací žebříčky, klasifikace a typologie vysokoškolských institucí a jejich vzdělávacích programů jsou celosvětovým fenoménem a dnes již opravdu málokdo pochybuje o tom, zda mají své místo a budoucnost v oblasti hodnocení vysokých škol. Přes řadu výhrad a nedostatků jsou totiž zveřejňované mezinárodní žebříčky vysokých škol dosud jedinými seriózními pokusy o zjišťování, hodnocení a měření kvality na mezinárodní úrovni a ještě nějakou dobu také zůstanou. České vysoké školy v mezinárodních žebříčcích většinou nedopadají příliš dobře.
Mezi nejlepšími několika stovkami škol se jich pravidelně umísťuje jenom několik málo a navíc spíše s horším pořadím. Svědčí to ovšem opravdu o jejich kvalitě? A co to vlastně vypovídá o kvalitě českého vysokého školství? Aby bylo možné na tyto otázky odpovědět, je třeba se podívat také na méně viditelnou tvář žebříčků a způsoby, jak jsou vytvářeny.
Publikace Střediska vzdělávací politiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze je analýzou existujících iniciativ v oblasti hodnocení vysokoškolského vzdělávání ve světě. Poskytuje popis a rozbor metodik a výsledků nejznám ějších a zároveň nejčastěji používaných i kritizovaných mezinárodních žebříčků.
Součástí je navíc vícekriteriální typologie veřejných vysokých škol a jejich fakult v České republice z počátku roku 2010.