Charles Explorer logo
🇨🇿

ZASTOUPENÍ ČINNOSTÍ OVLIVŇUJÍCÍCH ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ VE ŠKOLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMECH NA ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH

Publikace na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
2011

Abstrakt

Příspěvek předkládá dílčí poznatky z výzkumu na základních a středních školách. Řešena je problematika materiálních podmínek škol pro realizaci tělesné výchovy a zařazení pohybových činností do plánů a obsahů tělesné výchovy na jednotlivých typech škol. Pro účely získání dat byla použita metoda dotazníku V šetření bylo zjištěno, že materiální podmínky pro tělesnou výchovu i nižší využití některých pohybových činností vykazují podobné zastoupení na všech typech sledovaných škol.

U 6 % ZŠ a 8 % SŠ absentuje tělocvična, naopak dvě a více tělocvičen mají k dispozici přibližně 2/5 škol. Venkovní hřiště vykazuje 80 % ZŠ a 60 % SŠ, atletický sektor 48 % ZŠ a 44 % SŠ, bazén 27 % ZŠ a 34 % SŠ, přírodní areál 57 % ZŠ a 51 % SŠ.

Dostatek sportovních potřeb uvádí téměř 2/3 základních i střeních škol. Nižší využití ve školních vzdělávacích programech bylo nalezeno u pohybových činností taneční průprava, gymnastika s náčiním, úpoly, kondičně zaměřená cvičení s hudbou, házená a částečně i pálkovací hry na ZŠ.

Různé typy sezónních činností nevyužívá 30 - 40 % škol, celoroční plavání více jak 70 % škol, naopak lyžování nezařazuje pouze 1/10 škol.