Charles Explorer logo
🇨🇿

Absolventi vysokých škol: hodnocení vzdělání, uplatnění na trhu práce, kompetence

Publikace |
2011

Abstrakt

Publikace se zabývá uplatnitelností absolventů vysokých škol v České republice. K tomu využívá dat z nejnovějšího šetření REFLEX 2010, kterého se zúčastnilo více jak 8,5 tisíce absolventů vysokých škol.

Srovnání s výsledky z šetření REFLEX, které proběhlo v letech 2005 a 2006, umožňuje problematiky přechodu absolventů vysokých škol na trh práce analyzovat jak ve vývoji, tak v mezinárodním kontextu. Publikace je rozdělena do pěti hlavních částí.

První část informuje o zdroji dat, která jsou v publikaci použita, o metodologii projektu REFLEX 2010 a o některých základních úpravách dat. Druhá část se věnuje době studia absolventů - době věnované studiu, zaměření studijního oboru, způsobům výuky a učení, kvalitě studijní nabídky a podmínkám studia a výuky, také kvalitě vyučujících a kvalitě fakult, a rovněž spokojenosti s volbou školy a oboru.

Třetí část se věnuje přechodu na trh práce, především pak hledání první práce a její kvalifikační náročnosti, zabývá se také jistotou první práce a příjmu v prvním zaměstnání absolventů a zkoumá shodu oboru ukončeného vzdělání a oboru první práce. Ve čtvrté části jsou rozebrány obdobné kategorie jako u prvního zaměstnání, jen tentokrát pro zaměstnání, která absolventi vykonávají po několika prvních letech (většinou čtyřech či pěti) na trhu práce.

Specifickou oblastí zájmu je zde oblast profesního úspěchu absolventů. Poslední, pátá část se zabývá kompetencemi, a to ve třech dimenzích: první je úroveň, jakou poskytla absolventům škola, druhou, jakou u sebe vnímají sami, a třetí, jaká je požadována v jejich zaměstnání.

Závěr přináší průřez nejdůležitějšími zjištěními, které jsou významné z hlediska formování současné vysokoškolské politiky. Mnohé ze získaných výsledků jsou nové vzhledem k měnícímu se postavení absolventů vysokých škol na pracovním trhu a také vzhledem ke stále se zlepšující metodice analýz a vyhodnocování šetření o přechodu absolventů na trh práce.