Charles Explorer logo
🇨🇿

Pojem kompetence a vzdělávání

Publikace na Pedagogická fakulta |
2011

Abstrakt

Pojem kompetence je jedním ze základních pojmů současné pedagogické diskuse. Je to však pojem nejednoznačný, má řadu definicí a významů, je vázán na situační kontext.

V oblasti vzdělávání jsou tematizovány druhy a rozsah kompetencí, jejich vyhodnocování a otázky jejich rozvoje. Zvl. v pedagogickém výzkumu je s tímto pojmem spojena kontroverzní diskuse.

Přesto není možné tento pojem ignorovat, naopak např. v Německu se mu věnuje program "Kompetenční modely k uchopení individuálních vzdělávacích výsledků a k bilancování vzdělávacích procesů". Je otázkou, jak jsou "kompetence" jednotlivých předmětů ve školním vzdělávání ovlivňovány (redukovány) výzkumy jako je PISA a jimi vymezenými standardy.

Otázkou také je, nakolik má být vzdělání více než získání kompetencí, než získání funkčního vědění a funkčních dovedností. Vzdělání by mělo být alespoň v jisté své dimenzi "odpojeno" od kompetencí, od měřítek výkonu.