Charles Explorer logo
🇨🇿

Úskalí a možnosti inkluzivního vzdělávání: sonda do současné praxe

Publikace na Filozofická fakulta |
2011

Abstrakt

Příspěvek prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu orientovaného na současný stav inkluzivního vzdělávání na primárním stupni. Výzkum byl realizován díky projektu "Škola pro každého, škola pro všechny" v letech 2008-2010 a zahrnoval 15 pedagogů, psychologů a dalších oslovených expertů, kteří se vyjadřovali k výchozí otázce: možnostem a úskalím inkluze v českých školách.

Zjištění, získaná na základě polostrukturovaných rozhovorů pomocí otevřeného kódování, rozebírají autoři příspěvku v osmi tématických oblastech (výukové strategie, školní klima a prožitek úspěchu, spolupráce s rodinou, legislativní rámec, finance, diagnostika aj.). Nadto autoři na základě zjištěných potřeb pedagogů v závěrečné diskuzi nabízejí doporučení pro vzdělávání (budoucích) pedagogů v tomto směru.