Prezentace představí baterii diagnostických testů pro hodnocení jazykových schopností dětí předškolního věku. Baterie vychází z poznatků současné vývojové psycholingvistiky a kognitivní psychologie.
Reflektuje význam hodnocení jazykových schopností dítěte v předškolním věku pro včasné rozpoznání poruch vývoje jazyka a rizika rozvoje dyslektických obtíží. Obsahuje celkem 10 testů pro posuzování úrovně gramatických znalostí, slovní zásoby, fonologického uvědomování a fonologické paměti: porozumění gramatice, gramatické uvědomování se subtestem opravování vět a posouzení gramatičnosti vět, test hodnocení morfologického povědomí dítěte, obrázkový test slovní zásoby, test rychlého jmenování, test opakování pseudoslov, test skládání slabik, rozpoznávání slabik a rozpoznávání hlásek v psedoslovech.
Autoři v průběhu příspěvku představí strukturu testové baterie a popíší jednotlivé její části. Testová baterie vznikla původně pro účely longitudinální studie vývoje fonologického a gramatického uvědomování a znalostí dětí předškolního věku.
Data získaná v průběhu této studie, prozatím ze dvou fází sběru dat, ukazují vysokou až střední reliabilitu sestavených měřítek (0.4 - 0.9 Cronbachovo alpha). Studie byla realizována na vzorku 133 českých dětí předškolního věku prozatím ve dvou fázích sběru dat (průměrný věk v době prvního testování M = 46 měs., SD = 0.306, rozptyl 39 - 51 měs.).
První fáze sběru dat probíhala v květnu-červnu 2010 a druhá fáze sběru dat v listopadu a prosinci 2010. Děti, se kterými jsme ve studii pracovali, pochází z celkem 14 státních mateřských škol v Praze a v Šumperku.
Autoři v průběhu prezentace příspěvku představí dosavadní průběh studie, vzorek, typické výkony i variabilitu výkonů dětí v jednotlivých subtestech, a prediktivní validitu jednotlivých měřítek. V závěru prezentace zmíní autoři i dosavadní zkušenosti s administrací jednotlivých testů.