Testování žáků má ve většině vzdělávacích systémů dlouhou tradici. Také na Slovensku má již svou krátkou historii a v ČR letos proběhlo první celoplošné testování v rámci státních maturit a připravuje se testování žáků 5. a 9. ročníků.
Spolu se zaváděním testování se však otevírá mnohem důležitější otázka, a to o možnosti využívání výsledků testů k zlepšování vzdělávacího systému, ke zkvalitňování vzdělávání. Odpovědnost škol za výsledky (akontabilita) tak dostává novou podobu, kdy kvalita školy je mnohdy redukována na průměrné výsledky žáků v testech (tzv. test-based accountability). Školy jsou mnohdy odměňovány či naopak trestány za "nekvalitní výsledky".
Tato otázka se v české vzdělávací politice stává vysoce aktuální. Největší zkušenosti s využíváním pobídek školám na základě testových výsledků jsou z USA, kde navíc celá politika No Child Left Behind je označována za klasický příklad tohoto typu akontability.
Implikace výzkumných zjištění pro domácí diskuse o rizicích některých použití výsledků testů shrnuji v závěru příspěvku.