Charles Explorer logo
🇨🇿

Problematické aspekty evaluace Instrumentálního obohacování Reuvena Feuersteina

Publikace |
2007

Abstrakt

Autorky s v tomto textu zabývají metodologickými otázkami, které s sebou nese evaluace kognitivně stimulačních programů zařazených do tradičního systému školního vzdělávání. Jako konkrétní příklad pro diskusi nad problematickými aspekty evaluačních studií jim slouží program Instrumentálního obohacování izraelského profesora R.

Feuersteina. Tento program byl zvolen z důvodů poměrně velkého množství výzkumných studií ze zahraničí, a také proto, že v posledních letech s ním i v České republice pracuje stále více proškolených odborníků.

Na rozdíl od jiných kognitivně stimulačních přístupů není české odborné veřejnosti tento program zcela neznámý. Instrumentální obohacování je zde představeno v rámci širších souvislostí jako součást problematiky dovedností myslet, což je téma, které je především v anglicky psané pedagogické a psychologické literatuře velmi rozšířené.

Diskuse o dovednostech myslet v sobě zahrnuje zejména otázky o možnostech či nemožnostech výuky a rozvíjení myšlení bez přímé vázanosti na ko