Ve stati předkládáme výsledky obsahové analýzy článků o celostátním testování žáků 5. či 9. tříd v ČR v českých denících (Mladé frontě Dnes, Lidových novinách a Právu) za období od 1. ledna 1990 do 31. prosince 2011. Celkový počet článků ve zkoumaném souboru byl 121.
Obsahová analýza proběhla dle předem vytvořené kódovací knihy. Analýza ukázala, že celkové vyznění článků je v 40,5 % pozitivní, v 36,4 % negativní, v 8,3 % ambivalentní a v 14,9 % neutrální.
Počet článků, jejichž celkové vyznění bylo negativní, ovšem v posledních letech výrazně vzrostl (v letech 2004-2008 to bylo 25,6 %, zatímco v letech 2010-2011 to již bylo 42 %). Zvýšil se i podíl článků zmiňujících rizika testování (v letech 2004-2008 to bylo 20,5 % z celkového počtu článků, zatímco v letech 2010-2011 to již bylo 48,1 %).
Analýza také prokázala, že jen 18 % článků nějak propojuje zavedení celostátního testování s nějakým cílem, kterého má být prostřednictvím testování dosaženo. Jen v 19 % z celkového počtu článků byly zmíněny nějaké zahraniční zkušenosti s testováním.
Mediální obraz celostátního testování lze celkově označit jako rozporuplný, "technicky" orientovaný a bez dostatečné diskuse širšího kontextu testování.