V současné době jsme svědky dramatického nárůstu základních poznatků molekulární biologie nádorů. Zejména tzv. biologická terapie nádorů na jedné straně zásadním způsobem čerpá ze základního výzkumu biologie nádorů, takže vývoj této nové skupiny léčiv přímo navazuje na prohlubující se základní vědecké poznatky a je jimi podmíněn, na druhé straně předpokladem racionálního praktického využití těchto nových protinádorových léčiv je znalost molekulárně biologických ukazatelů léčeného nádoru.
Dochází tak ke stále větší individualizaci onkologické péče, jejímž cílem je léčit každého jednotlivého onkologického pacienta v souladu s molekulárně biologickými charakteristikami jeho konkrétního nádoru. Nezbytnou podmínkou plného uplatnění této individualizované onkologické terapie je ovšem hluboké porozumění molekulární biologie nádorového procesu ze strany ošetřujících onkologů.
Vedeni tímto předpokladem, a vycházejíc z epidemiologicky špatné situace výskytu nádorových onemocnění v plzeňském regionu, přistoupili jsem na Lékařské fakultě University Karlovy v Plzni k odpovídající inovaci programu studia všeobecného lékařství, a to zavedením nového předmětu - Molekulární onkologie. Předmět byl zařazen do. ročníku studia, tj. na samý konec teoretické a preklinické výuky, a je koncipován tak, aby umožnil integraci znalostí získaných v různých teoretických a preklinických předmětech absolvovaných v prvních letech studia a jejich aplikaci pro konkrétní onkologické problémy.
Této konkretizace je dosaženo tím, že hlavní část výuky probíhá formou tzv. case-oriented teaching, tj. na jednotlivých konkrétních nádorových kazuistikách řešených malými skupinkami studentů, za konzultační účasti jak teoretických biologů tak praktických onkologů. Cílem této inovace výuky je vychování nové generace lékařů, pro které bude molekulárně biologická a klinická charakteristika jakéhokoliv nádorového onemocnění navzájem neoddělitelné a kteří posléze promítnou tento princip do každodenní péče o pacienta.